Websites voor vergelijken van telecomproducten maar matig betrouwbaar

Websites waar consumenten telecomproducten kunnen vergelijken, zijn maar matig betrouwbaar. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot voor het ministerie van Economische Zaken....

Van onze verslaggeefster Map Oberndorff

Vergelijkingssites, die voor allerlei producten beschikbaar zijn, zijn erg in trek. Kelkoo trekt 100 duizend bezoekers per dag, Elcheapo 140 duizend, Kieskeurig.nl 120 duizend.

Het onderzoek concludeert dat bij de telecomvergelijkers in meer dan de helft van de gevallen de prijs niet overeenkomt met het bedrag dat de consument uiteindelijk bij de telecomaanbieder betaalt. Vaak worden verzend- of abonnementskosten niet genoemd, of ze worden verkeerd weergegeven. Ook is voor consumenten onduidelijk waar de sites hun inkomsten vandaan halen en hoe onafhankelijk ze dus zijn.

‘Schrikbarend’, noemt Marcel van Beusekom van de Consumentenbond de conclusies. ‘Je wordt als consument op het verkeerde been gezet.’ Hij wil terughoudend zijn in zijn oordeel, zegt hij. De sites zijn immers zijn concurrenten. ‘Ook wij vergelijken, we vissen in dezelfde vijver.’

Maar: ‘Alleen wij zijn echt onafhankelijk, we worden betaald door onze leden.’ Van Beusekom vindt dat de sites transparant moeten zijn over hoe ze aan hun inkomsten komen en over de totstandkoming van het totaaloordeel over een product.

Als het aan Niels Willems van telecomvergelijker.nl ligt, gaat dat ook gebeuren. Zijn organisatie heeft niets te verbergen, want opereert ‘onafhankelijk’. ‘Telecomaanbieders kunnen zich gratis bij ons melden, we willen de markt zo veel mogelijk dekken. Alleen voor opvallen, met vetgedrukte tekst of een logo, moeten ze betalen.’ Vergelijkingssites hebben er volgens hem geen belang bij met hun prijzen af te wijken van de telecomaanbieders. Dat heeft de consument op een gegeven moment door. ‘Op den duur haken ze dan af.’

Uit het onderzoek valt vrij simpel op te maken welke sites het betrouwbaarst zijn: hoe groter hoe beter. In de tests halen de websites bellen.com en kelkoo.nl ‘slechts’ nul tot tien fouten. Met meer dan twintig fouten komen gsmvergelijk.nl, mobielvergelijker.nl en losabonnement.nl het slechtst uit de bus.

Onderzoeker Martin Schulz van Berenschot zegt dat de vergelijkingssites ‘niet bewust manipuleren’; ze gaan af op de prijzen die ze doorgestuurd krijgen. Vaak gaat het al mis bij de telecomaanbieder. In hoeverre de internetorganisaties zelf gebaat zouden zijn bij een verkeerde prijsvermelding is niet onderzocht, erkent hij.

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken laat de zaak voorlopig rusten. ‘De bal ligt bij de markt’, laat hij weten. Over een half jaar gaat hij met alle partijen praten.

Meer over