Background

Webjournalistiek bereikt mijlpaal met Pulitzerprijzen

Voor het eerst in de 96-jarige geschiedenis van de Pulitzer Prize is een blog in de prijzen gevallen. Ook sociale-mediaproducties werden bekroond met de belangrijkste journalistieke prijzen in de Verenigde Staten. Een revolutie voor de online journalistiek.

Arianna Huffington. Beeld getty
Arianna Huffington.Beeld getty

De militaire correspondent van de Huffington Post, David Wood, won de prestigieuze prijs voor een serie over ernstig gewond geraakte oorlogsveteranen en hun gezinnen. Zijn verhalen werden in een 10-delige serie gepubliceerd op de website en later aangeboden als e-book. Woods Pulitzer is de eerste overwinning voor de zeven jaar oude Huffington Post.

Ook de politieke website Politico viel in de prijzen. Matt Wuerker won een Pulitzer voor zijn politieke cartoons op de website. Ook voor Politico is het de eerste overwinning in zijn 5-jarig bestaan. De site geldt echter niet als een web only-publicatie omdat er ook een printuitgave uit voort is gekomen, die wordt verspreid in Washington DC.

Webjournalistiek bloeit
Volgens Huffington Post-oprichtster en hoofdredacteur Arianna Huffington betekenen de prijzen 'een mijlpaal in de erkenning van online-only nieuwsorganisaties'. 'We zijn erg dankbaar voor deze overwinning, het hoogtepunt van de carrière van David Wood en een bevestiging dat webjournalistiek bloeit.'

Ook prijswinnaar The New York Times (twee prijzen) noemt de prijzen een teken van het veranderende medialandschap. 'De awards voor Politico en The Huffington Post weerspiegelen de opkomende macht en concurrentie van webjournalistiek. De twee grootste kranten van de Verenigde Staten - The Wall Street Journal en USA Today - hebben geen prijzen gewonnen'

Het is pas sinds 2009 mogelijk voor web only-media om mee te dingen naar de belangrijkste journalistieke prijzen in de Verenigde Staten. In dat jaar werd Politico-oprichter Jim VandeHei benoemd als lid van de Pulitzer Prize-commissie, met de missie 'nieuwe media te omarmen, en tegelijkertijd de hoge standaarden voor schrijven en accurate verslaggeving te beschermen'.

Online publicatie
In 2010 won de eerste online publicatie, van het onderzoeksbureau ProPublica dat content aanlevert voor belangrijke media en een eigen website heeft. Het verhaal was echter geschreven voor The New York Times Magazine - en ook gepubliceerd op de website van ProPublica. Vorig jaar viel ProPublica weer in de prijzen.

In december 2010 werden de regels aangepast: ook interactieve formats kwamen in aanmerking voor de prijs, zoals video's, databases, multimedia of interactieve presentaties. Social Media kwam dit jaar in meerdere categorieën voor.

Winnaar in de categorie 'Breaking News', The Tuscaloosa News, won de prijs voor live-verslaggeving met onder andere een Twitter-feed, van tornado's die het gebied rond Alabama in april 2011 teisterden. 'We hebben dit jaar grote waarde toegedicht aan realtime verslaggeving in een vroeg stadium van de ontwikkeling van een nieuwsfeit', aldus Sig Gissler van de Pulitzer Prize-commissie tegen Mashable.

Meer over