gamerecensiewatch dogs: legion 3

Watch Dogs Legion: Londen bevrijden van Big Brother met een Tinder voor opstandelingen ★★★★★

In de derde aflevering van de hackersgame Watch Dogs spelen we niet een held, maar in potentie een miljoen af en toe heel onwaarschijnlijke helden. Bizar en bijzonder.

Londen is in Watch Dogs: Legion een vertrouwelijke setting in een pikdonkere toekomst.Beeld Ubisoft

Romans, films en tv-series waarin democratieën door sluwe samenzweringen worden overgeleverd aan leiders die elke wet en regel aan hun laars lappen vragen van de lezer en de kijker de bereidheid om hun scepsis op te schorten.

In de game Watch Dogs: Legion komt het bestuur van een hedendaags Londen – alleen Londen?, vraagt de scepticus zich meteen af – in handen van een particuliere beveiligingsorganisatie, die aan God noch gebod een boodschap heeft. De bevolking wordt iedere seconde van de dag in de gaten gehouden door zwaarbewapende agenten, bewakingscamera’s en drones.

Vanzelfsprekend is de topman van deze Big Brother met bedrijfslogo een psychopaat zonder een grammetje geweten. Hij schiet het hoofd van politie tijdens een vergadering dood omdat de goede man te veel scrupules vertoont.

Het bizarre is dat dit scenario niet eens zo onwaarschijnlijk klinkt. Veeg de actuele politieke situatie in een aantal landen – van de Verenigde Staten tot de Filipijnen – bij elkaar en er is niet eens zoveel suspension of disbelief om in deze setting te spelen. Watch Dogs: Legion is het games-equivalent van Black Mirror, de tv-serie met dystopische nachtmerries van Charlie Brooker. Krankzinnige toekomstvisies, maar niet eens zó ver gezocht.

Van iedereen kun je in Watch Dogs:Legion nagaan of bereid zijn om in opstand te komen tegen Big Brother.Beeld Ubisoft

Tegen de nieuwe orde in Londen staat een verzet op van onwaarschijnlijke helden: bejaarde oma’s van in de tachtig, bouwvakkers, beleggers, gokkers, fashionista’s, barista’s, advocaten, kroegbazen, pornosterren en levende standbeelden in gouden kostuums. Zij laten zich – soms gewillig, soms met wat moeite – rekruteren voor de goede zaak door een hackersgroep. Deze DedSec heeft de schuld in de schoenen geschoven gekregen van de terreuraanslagen die de weg vrijmaakten voor de staatsgreep van Albion, de beveiligingsorganisatie met de mores van een kampbeul.

Dat maakt deze derde aflevering in de Watch Dogs-reeks bijzonder. Speelden we in Watch Dogs en Watch Dogs 2 nog een enkele hacker met een missie, nu zijn we een ritselaar die mensen letterlijk van de straat plukt om ze taken te laten uitvoeren. We zijn niet een enkele rebel, maar vormen naarmate we meer vooruitgang boeken een heel legioen: vandaar de naam van de game.

Tinder

De werving van nieuwe sympathisanten voor DedSec vergt enige planning. Je moet nagaan of ze de juiste vaardigheden hebben die nodig zijn om een missie tot een goed einde te brengen. Harde hand of stille sabotage? Maar eerst moet je aan ‘duimpjes’ op hun persoonlijke profiel aflezen of ze de hackers/terroristen steunen. Hoe meer rode duimpjes omlaag wijzen, hoe lastiger ze te overreden zijn.

Niet iedereen laat zich zomaar inpalmen door ‘terroristen’. Soms is het nodig om eerst contact te leggen met de broer, de zus, een vriend of een collega om je volgende rekruut over te halen. Het is ook handig om advocaten tot je legioen te laten toetreden, omdat die gearresteerde leden uit politiecel of gevangenis weten te krijgen.

65-plussers blijken heel wat in hun mars te hebben.Beeld Ubisoft

Watch Dogs: Legion laat zich spelen als een soort Tinder voor huurlingen. Je loopt door een prachtig nagebouwd Londen voortdurend van voorbijganger tot voorbijganger te swipen op zoek naar een goede match voor je missie. Net als in de vorige games kunnen rekruten, mits voorzien van de juiste eigenschappen, auto’s hacken, computers, camera’s, drones, elektronisch bewaakte deuren en poorten en zelfs een zwerm bijen.

In Legion hackt de speler eigenlijk alleen mensen, die je daarna door hun missie loodst.

De keuze voor een miljoen personages met ieder unieke vaardigheden in plaats van een enkele hoofdrol met een gezicht en een karakter maakt dat je geen emotionele band opbouwt met personages in de game. Als iemand uit je legioen je ontvalt, levert dat meer het verdriet op om het verlies van diens eigenschappen dan om de figuur zelf.

Niet dat de vlakke protagonisten uit de eerste twee Watch Dogs nou zo’n verpletterende indruk maakten. Het is meer dat je als speler op den duur wordt overvallen door de deprimerende gedachte dat je eigenlijk niet veel beter bent dan de schurken die Londen onder de voet hebben gelopen.

Elektronische oorlogsvoering met de Tower Bridge op de achtergrond.Beeld Ubisoft

Maskers

Het gevoel van onthechting wordt helemaal groot als je in het begin van de game kiest voor de optie ‘permadeath’, waarbij elke rekruut die je weet te ronselen voor eeuwig uit dit universum verdwijnt als hij door een verkeerde inschatting of pure stommiteit om het leven komt. Hij is dan foetsie voor altijd, met medeneming van de skills waar je misschien verderop in het spel enorm verlegen komt te zitten.

Aan Watch Dogs: Legion is een ontzagwekkende hoop werk af te zien. In een tijd dat het bijna onmogelijk is om naar Engeland te reizen is het fascinerend om door een zo herkenbaar Londen lopen – dat is een beleving op zich. Bij uitgever Ubisoft beschikken ze over het talent om een omgeving echt tot leven te wekken. Of het nou het oude Egypte is (in Assassin’s Creed Origins) of zoals hier, een toekomstig Groot-Brittannië, met zijn idiosyncratische bevolking en cultuur.

Het grappige is dat dit realisme je als speler lang in staat stelt om je scepsis op te schorten. Die begint te wankelen bij kleine details. Neem bijvoorbeeld de opmerkelijke neiging van het verzet om zijn leden de meest uitzinnige maskers uit te dossen, die de gamer ook zelf kan uitzoeken.

Het moet toch voor een bedrijf dat een miljoenenbevolking onder de knoet weet te houden met de allerlaatste technische snufjes een kleine moeite zijn om een algoritme te bedenken dat bewakingscamera’s alarm laat slaan zodra er carnavalsfiguren door het beeld lopen?

Hier wordt niet de temperatuur gemeten vanwege corona, maar van eventuele burgerlijke ongehoorzaamheid.Beeld Ubisoft

Watch Dogs: Legion is uitgebracht voor Xbox One, PlayStation 4 en Windows en verschijnt binnenkort ook voor de nieuwe PlayStation 5 en Xbox Series X/S.

GEEN GEVECHTEN, GEEN MISSIES: EEN GAME ALS OPENLUCHTMUSEUM

Iedereen met belangstelling voor de Egyptische oudheid kan nu historische plekken bezoeken zonder in het vliegtuig te stappen – of in een tijdmachine. De makers van de game Assassin’s Creed Origins hebben een versie gemaakt waarin je als toerist door het landschap, de steden en de piramiden loopt.