Wat vonden we ervan?Victor Sonna: 1525

Wat vonden de bezoekers van Victor Sonna: 1525 in het Van Abbemuseum?

Voor Volkskrant Magazine vragen we bezoekers wat zij van een voorstelling, film of tentoonstelling vonden. Deze week: Victor Sonna: 1525 in het Van Abbemuseum in Eindhoven

null Beeld Zoë Spaaij
Beeld Zoë Spaaij

Doménico Cairo (31), ingenieur

Victor Sonna’s 152 is een symbolische tentoonstelling over de slavernij. Het getal 152 was gegraveerd in de ketenen van een tot slaafgemaakte, die Victor in New Orleans kocht. De ketenen vormen de opening van de tentoonstelling. Daarna kom je in een soort toren met daarin 152 wandtapijten die in de lucht zweven. De tapijten zijn bewerkt door Sonna en gaan over de donkere kant van de slavernij geschiedenis. Die manier van presenteren vond ik indrukwekkend. Het ijzeren gestel van de installatie past bij de pijn van de slaven en verwijst naar de ijzeren ketenen. Het is een wat abstracte tentoonstelling, maar ik vond haar wel verfrissend en er zit een diepere laag in. Het gaat echt over de pijn van de tot slaafgemaakten en zet de kijker aan het denken.’

null Beeld Zoë Spaaij
Beeld Zoë Spaaij

Joke Dolfing (64), P&O-adviseur

‘De tentoonstelling is ruimtelijk interessant door de manier waarop de kunstwerken zijn opgehangen. Je kunt ze van twee kanten bekijken, zoals je ook de geschiedenis van twee kanten kunt bekijken. Die laag werd extra duidelijk in de zaal ‘Musea bekennen kleur’, waarin musea reflecteren op het koloniale verleden. De toon van deze tentoonstelling is niet veroordelend, maar zet je wel aan het denken, je snapt iets beter wat andere mensen meemaken. De tentoonstelling creëert meer bewustwording zonder iets te willen opleggen, je bent vrij om er een eigen duiding aan te geven. Toch snap ik nu het thema slavernij en de complexiteit hiervan iets beter.’

null Beeld Zoë Spaaij
Beeld Zoë Spaaij

Femke Spiel (45), pedagogisch medewerker

‘Ik kon met de toren niet zoveel, maar ik ben echt verliefd op deze muur die Victor Sonna heeft beschilderd, omdat je er steeds weer naar kunt kijken en iets nieuws kunt ontdekken. De teksten zijn briljant, ze zetten je aan het denken. Voor de rest vind ik de tentoonstelling mooi gemaakt, mijn vriend was onder de indruk van de techniek van de zeefdrukken, die ook over de geschiedenis van de slavernij gaan. Dat vond ik wel aardig, maar de muur blijft mijn favoriet.’

Victor Sonna: 1525 is nog tot en met 30 mei 2021 te zien in het Van Abbemuseum.

Meer over