Wat moet De Melkweg met vervelend model?

Winnie Bedier stond zomaar wat op straat voor zich uit te staren toen de jonge fotograaf Tim Gutt door die aanblik prettig werd geïnspireerd, zijn camera pakte en haar vastlegde....

De foto werd onderdeel van zijn installatie Zoek de drie verschillen: vijftien levensgrote foto's van gewone mensen op straat, tot en met zondag te zien in de Melkweg Galerie in Amsterdam. Maar sinds kort zonder de afbeelding van Bedier.

De vrouw had zich in de foto herkend en wilde niet dat zij voor iedereen op ware grootte te zien zou zijn. De Melkweg haalde het beeld weg in afwachting van het gesprek dat fotograaf Gutt met Bedier zou hebben. Gutt dacht dat zijn 'model' na zijn telefoontje 'niet meer zo'n bezwaar zou maken' omdat het niets commercieels was maar kunst die de bezoeker laat stilstaan bij het hoe en waarom van kijken.

Fout gedacht. 'Fotomodel tegen wil en dank', stond er woensdag boven een artikel in het Nieuws van de Dag. 'Laat 'em een castingbureau bellen', zegt Bedier daarin. 'Daar lopen zat meiden die het prachtig vinden. Maar daar moet ie natuurlijk voor betalen.'

Gutt weet niet waar het 'model' zich druk om maakt. 'Er is niks schokkends aan. Juridisch is het toegestaan om mensen op straat te fotograferen en de foto te exposeren. Als je er maar geen kwade bedoelingen mee hebt.'

Opvallend is dat de dame zich wel leende voor een flinke foto in de krant, moeiteloos poserend voor de afbeelding die Gutt van haar maakte. Donderdag zat ze voor de televisiecamera's van het babbelprogramma van Jos Brink.

Suzanne Dechert van De Melkweg wordt er niet goed van, die áándacht voor zoiets onbenulligs. Hier staat iemand te trappelen om publiciteit, dat weet ze zeker. Dus wat te doen met haar foto in de galerie? Terugzetten? Dan weet iedereen wie die vrouw is. Weglaten? Dan doe je de kunst tekort. Ze twijfelt. Dat kan nog drie dagen. Dan is de tentoonstelling afgelopen.

Meer over