Wat is er plotseling met het coole imago van Foursquare gebeurd?

Foursquare heeft een nieuwe manier van adverteren uitgerold. Gisteren werd de Foursquare Time Machine geïntroduceerd, waarmee de checkins van gebruikers wordt omgezet in een flitsende infographic. De Time Machine is gesponsord door Samsung. 'Dit ding is eigenlijk gewoon een omhulsel voor een grote Samsung Galaxy S4-advertentie, zegt TechCrunch. 'Foursquare probeert geld te verdienen met jouw data.' Het ongrijpbare aspect van succes - het imago - begint flinke scheuren te vertonen.

Heleen van Lier
Foursquare-oprichter Dennis Crowley neemt een Webby in ontvangst (2011) Beeld EPA
Foursquare-oprichter Dennis Crowley neemt een Webby in ontvangst (2011)Beeld EPA

De vier jaar oude locatiedienst, gevestigd in New York, werd de afgelopen jaren veelvuldig bestempeld als de mobiele belofte. En mobiel is de toekomst, zo zeggen beleggers. Zo werd Facebook op de beurs afgestraft omdat volgens beleggers de mobiele strategie tekortschiet. Maar nu lijkt Foursquare de status van troetelkindje van de techscene kwijt te zijn.

Stoelpoten
De prominente Amerikaanse techmedia zagen al maanden aan de stoelpoten van het hippe technologiebedrijf. Niet dat het bedrijf niet groeit, innoveert of geen stijgende lijn in omzet ziet, maar het is niet genoeg. Business Insider genereerde deze week veel rumoer met de ronkende kop: 'De moraal van Foursquare bereikt een dieptepunt - werknemers willen weg'. Veel media namen het over: 'Foursquare checkt in in angstland', schreef New York Business Journal. Financieel analist PrivCo voorspelde eerder al een doemscenario voor het bedrijf: Foursquare zal dit jaar nog falen en voor nog geen 50 miljoen verkocht worden. Fors minder dan de waardering van 600 miljoen, en het zou een aderlating voor de investeerders betekenen.

Of het klopt of niet, de toon is gezet. Voor een technologiebedrijf is het imago het waardevolste bezit. Het maakt dat de investeerders voor je in de rij staan, de beste werknemers voor je willen komen werken en de nieuwe leden maar blijven komen.

Nou lijkt dat laatste vooralsnog geen probleem te zijn. Foursquare heeft 50 miljoen bezoekers per maand - en dat aantal groeit nog steeds - en 5 miljoen checkins per dag (6 miljoen in het weekend) - dit aantal is redelijk stabiel, maar dat kan te maken hebben met een verlegde focus op het ontdekken van plaatsen in plaats van het inchecken bij plaatsen. Ook wist Foursquare dit voorjaar nog 41 miljoen dollar op te halen bij investeerders. Dat brengt het totaal aan investeerderskapitaal op 112,4 miljoen dollar.

Ongeduldig
Maar de investeerders beginnen ongeduldig te raken en willen meer groei zien, zegt Business Insider. De omzetcijfers zijn weliswaar stijgende, maar nog steeds laag. Het laatste kwartaal van 2012 was de omzet 2 miljoen dollar. Sindsdien zijn er geen cijfers naar buiten gebracht, maar oprichter Dennis Crowley zegt dat het steeds beter gaat.

Venture Beat omschreef het omzetprobleem van Foursquare als volgt: Het is een locatie-app, het is een sociaal netwerk, het is een spel en het is een ontdekkingstool. Er is niets mis met veel dingen tegelijk willen zijn, maar het probleem is dat geen van deze zaken geld in het laatje brengt'.

Volgens Business Insider is de overname van Tumblr zwaar gevallen bij Foursquare. Vorige maand legde Yahoo 1,1 miljard dollar neer voor de verliesmakende startup - tevens gevestigd in New York. Foursquare had volgens ingewijden gehoopt op een overname door Yahoo, maar na deze megaovername zijn de zakken van CEO Marissa Mayer leeg.

Posterboy
Ook richten de pijlen van de media zich op Dennis Crowley zelf. Werd hij vorig jaar nog door de Business Insider de posterboy van de opkomende New Yorkse techscene genoemd, nu hangt hetzelfde medium hem aan de schandpaal. Zijn werknemers zouden genoeg hebben van zijn vele checkins waarmee hij zijn mooie leven etaleert.

Crowley is een fervent gebruiker van zijn eigen app, en als hij even niet incheckt op een vliegveld, een exotisch oord of de New Yorkse horeca, tweet hij wel Instagrams en Vines van een zonsondergang, het bos, het uitzicht uit het vliegtuig, een waterval of een hotel. 'Hij mag best een leven hebben, zegt een werknemer anoniem, maar je hoeft het niet altijd zo te etaleren als het minder gaat met je bedrijf. Zijn vrienden zeggen: 'Zo is Dennis altijd al geweest, je zet niet voor niets een dienst in waarmee je constant laat weten waar je bent, als je niet van delen houdt.'

Crowley reageerde onlangs op de 'Foursquare-haters. 'We zijn geen glinsterende ruwe diamant meer. Veel mensen begrijpen wat we proberen te doen, maar er zijn een heleboel mensen die dat niet doen. Crowley zei dat verandering in de perceptie van Foursquare een ontgroeningsfase is waar veel groeiende bedrijven mee worden geconfronteerd. 'Dit is een interessante fase. Mensen gaan zich afvragen: Gaat dit bedrijf het redden of niet? Het is niet erg ontmoedigend. Het is prima dat mensen sceptisch zijn over wat we doen. We kijken hiervan weg en gaan verder met ons product verbeteren.'

Meer over