SERIERECENSIEWarrior Nun

Warrior Nun gaat van de jonge Portugese actrice Alba Baptista een ster maken ★★★☆☆

Na het eerste, turbulente half uur zijn er twee opties: hoofdschuddend afhaken bij zo veel kolder, of handenwrijvend bingen in de hoop dat de poorten van de hel binnenkort open zullen gaan.

Alba Baptista als Ava in Warrior Nun.

Zijn er nog stripboeken die niet verfilmd zijn of in eindeloze serievorm een nieuw leven krijgen? (Mag ik in dat geval Nederlandse film- en televisieseriemakers voorzichtig wijzen op de stripserie Je moeder! van Typex, in deze krant? Dialogen zijn al klaar!) Warrior Nun van Netflix, grotendeels opgenomen in het prachtige Zuid-Spanje, is in ieder geval gebaseerd op het stripboek Warrior Nun Areala van Ben Dunn, al weer uit 1994. Het is vrij makkelijk om te wijzen op de verwantschap met andere succesvolle youngadultproducties als Stranger Things, met uitlopers naar het werk van Dan Brown en J.K. Rowling en naar Buffy the Vampire Slayer, maar Warrior Nun heeft genoeg profiel om op eigen benen te staan.

Na het eerste, turbulente half uur van de tiendelige serie zijn er eigenlijk maar twee opties: hoofdschuddend afhaken bij zo veel kolder, of handenwrijvend bingen in de hoop dat de poorten van de hel binnenkort open zullen gaan. Onze hoofdpersoon is Ava, een rol die van de jonge Portugese actrice Alba Baptista ongetwijfeld een ster gaat maken.

Eerst verlamd en daarna dood – niet de beste manier om aan een carrière te beginnen. Maar als schitterend kadaver in het lijkenhuis raakt ze betrokken bij een clash tussen een stel vervaarlijke nonnen (onder wie de warrior nun uit de titel) en een handjevol demonen die wat achteloos uit de CGI-machine zijn gerold. Als de aanvoerder van de vechtende nonnen de laatste adem uitblaast, wordt een gloeiende metalen kroon of aureool die ze in haar rug draagt verborgen in het lichaam van onze dode Ava – die tot leven komt! En weer kan lopen! En over goddelijke krachten beschikt! En door muren kan!

Er lopen verschillende verhaallijnen door het eerste seizoen van Warrior Nun, die er eigenlijk allemaal om draaien of de jonge Ava haar lotsbestemming wil aanvaarden. Allereerst: welnee, want ze kan eindelijk lopen en wil op avontuur. Ze sluit zich aan bij een rondzwervend stel jongeren dat van het kraken van leegstaande luxe villa’s een zomeractiviteit heeft gemaakt. Het is al snel duidelijk dat de oude sekte van de vechtende nonnen overhoop ligt met het Vaticaan, waarin een kardinaal het op het pausschap en op het aureool van Ava heeft gemunt – dat in de verkeerde handen een hoop onheil kan veroorzaken.

En dan is er nog de uitstekende Thekla Reuten in de rol van Jillian Salvius, de eigenaar van een mysterieus techbedrijf, die weer haar eigen motieven heeft om de opstandige tiener Ava te rekruteren. Iets met een portal – want wat zou een fantasyserie voor de jeugd tegenwoordig zijn zonder een portal: zie ook Dark, Stranger Things en Locke & Key. Laten we er niet te gewichtig over doen, maar Warrior Nun raakt ook nog aan het eeuwige conflict tussen grensverleggende wetenschap en de poortwachters van het Vaticaan, die zelf graag bepalen hoe je naar gene zijde reist.

Het zakt halverwege wat in, maar het eindigt gelukkig met een gevaarlijke missie van de nonnen naar het hart van Vaticaanstad, diep onder de Sint-Pieter, waar de geheimen over hemel en aarde worden bewaard. We gaan meer van Ava horen.

Warrior Nun

Fantasy

★★★☆☆