SerierecensieWandavision

Wandavision heeft een gedurfde aanpak ★★★★☆

De serie met Elizabeth Olsen en Paul Bettany is de nieuwste in het Marvel-universum.

null Beeld Disney Plus
Beeld Disney Plus

De schrijver van deze recensie herinnert zich een tijd dat we ook in Nederland naar het exotische leven van Amerikanen zaten te kijken zoals dat in comedyshows als I Love Lucy (een legendarische show uit de jaren vijftig, die in Nederland de jaren zestig door de NCRV werd uitgezonden) en later The Partridge Family en The Brady Bunch werd gepresenteerd. Het waren die enorme auto‘s, huizen, ijskasten en hysterisch-vrolijke avonturen, geaccentueerd door een vette lachband, die van een andere planeet leken te komen. Met de opvallende nieuwe Marvel-serie Wandavision duiken we diep in het idioom van de klassieke Amerikaanse televisieserie.

Wandavision op Disney Plus is een serie die voortborduurt op het zogenaamde MCU (Marvel Cinematic Universe) zoals de eerdere successerie The Mandalorian een slimme uitbreiding van het Star Wars-universum was. Ter info: zowel Marvel als Star Wars zijn ‘mediamerken‘ die door entertainmentbedrijf Disney worden geëxploiteerd, van films en series tot pretparken en dekbedovertrekken. The Mandalorian bood genoeg voor fans die diep in de Star Wars-mythologie zaten, maar kon ook los daarvan als een zeer onderhoudend ruimteavontuur worden gezien. Met Wandavision, waarmee we deze week bij de zesde van in totaal negen afleveringen zijn beland, lukt het Disney weer om fans én nieuwe liefhebbers aan te spreken.

Op zoek naar meer seires? De Volkskrant kiest voor u de beste op Netflix en andere aanbieders

Bij The Mandalorian was je bij de eerste aflevering al helemaal aan boord met een aflevering die je bijna als een losstaande avonturenfilm kon bekijken. Wandavision hanteert een heel andere, behoorlijk gedurfde strategie. In de eerste aflevering komen we terecht in een zwart-witjarenvijftiguniversum - inclusief lachband - waarin we het pasgetrouwde stel Wanda (de geweldige Elizabeth Olsen) en Vision (Paul Bettany) aantreffen. In deze zeer stijlvaste hommage aan de klassieke series uit de jaren vijftig, inclusief de acteerstijl, beginnen heel langzaam kleine barstjes te ontstaan die suggereren dat er meer aan de hand is, en dat er een ander universum doorheen begint te sijpelen - in kleur nog wel. De opzet lijkt aanvankelijk richting een plot als in The Truman Show te wijzen, waarbij de vraag is wie dit televisie-universum beheerst.

Latere afleveringen maken enorme sprongen in de tijd, waarbij we binnen de kunstmatige televisiewereld opeens in de stijl van series uit de jaren zeventig en tachtig zitten. Allemaal heel geestig en raak, ook voor mensen die niet toevallig met The Brady Bunch zijn opgegroeid, terwijl er ook langzamerhand een wat onbehagelijk gevoel binnenkruipt. Die lachband begint ook steeds holler te klinken. We zullen niets verklappen, maar pas in de vijfde aflevering wordt duidelijk wat Wandavision is, en hoe de plot van de serie is verknoopt met de mythologie van de Marvel-wereld. En als u het weten wilt: de gebeurtenissen spelen zich af na de gebeurtenissen van het verhaal uit Avengers: Endgame, de film uit 2019.

Wandavision kan dus op allerlei manieren worden bekeken, maar je kunt het ook zien als een verhaal over de schaduwkant van een immer zonnige televisiewereld, die langzaam begint te ontrafelen. Dat dit dan weer gebeurt in de vorm van een streamingtelevisieserie van Disney maakt het allemaal mega-meta.

Wandavision

Fantasy (9 delen)

★★★★☆