Laat het stoppenJULIEN ALTHUISIUS

Waarom mag ik nog steeds zomaar gebeld worden door energie- en internetleveranciers?

null Beeld

Ho eens even, we hoeven niet alle moderne verschijnselen goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week keert Julien Althuisius zich tegen hardnekkige telemarketeers.

Ingrediënten van een gemiddelde werkdag: koffie, laptop open, koffie, het schrijven zo lang mogelijk uitstellen door te scrollen op Twitter en Instagram, koffie, twee zinnen schrijven, bedenken dat ik toch nog iets nodig heb en kijken of dat op Marktplaats staat, koffie, schrijven en tijdens het schrijven gebeld worden door een onbekend nummer. Soms is het een 088-nummer, soms een 030-nummer, soms 020, 010, 035; het nummer kan steeds anders zijn, maar het gesprek is altijd hetzelfde.

Ik: ‘Met Julien.’

Zij: ‘Hallo met die en die van Centraal Energiebeheer/KPN/Vattenfall/Eneco/Weet ik het, ik bel u over uw energiecontract/internetverbinding/iets waar u toch geen behoefte aan heeft. Ik heb even onderzoek voor u gedaan en kan u een veel goedkopere aanbieding doen dan uw huidige contract/leverancier. Bent u daarin geïnteresseerd?’

Ik: ‘Nee, maar bedankt.’

Zij: ‘Waarom niet, als ik vragen mag?’

Ik: ‘Omdat ik tevreden ben met mijn huidige energieleverancier/internetverbinding/dat andere wat je aanbiedt, maar waar ik sowieso geen belangstelling voor heb, puur en alleen omdat ik hier niet om heb gevraagd en je me stoort.’

Zij: ‘Ja, maar de aanbieding is echt supergoed.’

Ik: ‘Superleuk, maar ik vind het echt allemaal prima zo. Ja? Oké!’

Zij: ‘Dus u wilt meer geld betalen dan nodig is?’

Ik: ‘Zeg, ben je bekend met de socratische dialoog?’

Dat laatste zeg ik nooit, omdat ik meestal te geïrriteerd ben om spitsvondig te doen. Ik zeg nogmaals dat ik geen interesse heb en dat ik verder moet met mijn werk. De doorgaans geïrriteerde en bijdehante stem aan de andere kant van de telefoon vertelt mij vervolgens dat ik, als ik gebruik wil maken van het recht van verzet of mij wil registeren voor het bel-me-nietregister, even aan de lijn moet blijven. Ik zeg ja en hang dan altijd op. Ik heb me namelijk al ingeschreven in het bel-me-nietregister, meerdere keren. Maar de jongens en meisjes van Centraal Energiebeheer, Vattenfall, Eneco, KPN of welk bedrijf dan ook blijven me gewoon bellen met aanbiedingen waar ik niet op zit te wachten. Ik blokkeer de telefoonnummers waarmee ze bellen (een waslijst inmiddels), maar dat heeft weinig zin omdat ze steeds van nummer veranderen. Bovendien vinden ze het ook niet zo leuk om geblokkeerd te zijn en rechtstreeks naar mijn voicemail doorverbonden te worden, getuige het bericht waarin een medewerker zei mijn nek te gaan breken.

(Hier nog even een eervolle vermelding voor de Kamer van Koophandel, die onder het excuus van de Handelsregisterwet adresgegevens van eenmanszaken doorverkoopt en zo deze massastalking medefaciliteert. Hulde. Als dank mag je dan 7,70 euro betalen als je een keer een digitaal uittreksel van je eigen bedrijf nodig hebt.)

Niemand zit te wachten op deze telefoontjes. Al in 2007 liet het ministerie van Economische Zaken onderzoek doen naar de waardering van telemarketing. 90 procent van de consumenten vond telemarketing irritant. En hier zijn we, veertien jaar verder en nog steeds word ik bijna dagelijks gebeld met aanbiedingen waarvan ik geen gebruik ga maken. Ja, het kabinet werkt aan een wet, maar is er echt een wet nodig om te snappen dat niemand op je zit te wachten?

Het is heel simpel. Als ik een andere energieleverancier wil, ga ik zelf onderzoek doen en regel ik dat zelf. Als ik een andere internetprovider wil, ga ik zelf vergelijken en afsluiten. En als ik me heb ingeschreven bij het bel-me-nietregister, betekent dat dat ik niet gebeld wil worden (met als enige uitzondering een telefoontje op het moment dat de ouderen en kwetsbaren gevaccineerd zijn, de zon weer schijnt en de cafés opengaan). Aan de telefoon wordt niet gekocht. Ik wil geen ander energiecontract, ik wil geen andere internetverbinding. Ik wil alleen maar met rust gelaten worden.

Meer over