Waarom klinkt het Concertgebouworkest onder Semyon Bychkov zo onbehouwen?

In Hollywood had de Duitse braverik Bruch vast fortuin gemaakt, met tranentrekkende scènes. Vraag: waarom klinkt het Concertgebouworkest onder Bychkov zo onbehouwen?

Guido van Oorschot
Semyon Bychkov Beeld Sheila Rock
Semyon BychkovBeeld Sheila Rock

Dat het Koninklijk Concertgebouworkest een première speelt, komt vaker voor. Maar heet de componist Max Bruch (1838-1920), doken de noten een halve eeuw na zijn overlijden op in een veiling en is het voor twee piano's en orkest, dan neem je poolshoogte. Zeker als drie muzikanten aantreden die het obscure werk al jaren verdedigen: dirigent Semyon Bychkov en pianozussen Katia en Marielle Labèque.

Wie weet gaven zij Bruch, de Duitse braverik die het eeuwig aflegde tegen Brahms, een opkontje met een flitsende performance. Per slot van rekening zit het stuk ze in de vingers. Een kwarteeuw geleden hebben ze het op cd gezet en dit seizoen sleuren de drie het mee van Los Angeles naar München en Chicago.

Bruch en Sjostakovitsj (**)
Klassiek
Katia en Marielle Labèque (piano), Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Semyon Bychkov (foto). 15/2, Concertgebouw Amsterdam.

Deel een opent niet onaardig, beetje Bach, beetje Brahms. Het tweede kwast romantisch op z'n Tsjaikovskis, zij het met minder hartstocht. Had Bruch maar langer geleefd, fluistert deel drie. In Hollywood had hij vast fortuin gemaakt met tranentrekkende scènes.

Na deel vier zaten we met vragen. Waarom klinkt het Concertgebouworkest onder Semyon Bychkov zo onbehouwen? En waar hapert de communicatie tussen de Amerikaan, zijn Franse vrouw Marielle en schoonzus Katia? Als hij ze al niet smoort in orkestsaus, klinkt het ongelijk.

Zelfs een hemelse Raveltoegift à quatre mains kreeg een nare gedachte niet verdreven. Het zal toch geen koppelverkoop zijn geweest? Dat Bychkov zei: oké, ik doe de Vijfde symfonie van Sjostakovitsj, maar dan ook Bruch met de Labèque-jes?

Klonk beter trouwens, Sjostakovitsj. Maar voor dit orkest nog altijd ondermaats.

Meer over