Vrolijke en gevarieerde mode in NY

Het is aan het begin van het modeseizoen wat prematuur om conclusies te trekken. Maar de New Yorkse Fashion Week lijkt toch echt de kleurrijkste.

Het Nederlandse jeansmerk G-Star showde zijn mode deze week tijdens New York Fashion Week. G-Star doet dat al een paar jaar. G-Star toonde niet zijn populaire spijkerbroeken en T-shirts met de naam van het merk erop geprint, maar een collectie die ‘NY Raw’ gedoopt is, en die eigenlijk voornamelijk op de catwalk bestaat. De kleren zullen, op een paar stukken na, niet rechtstreeks in de winkel belanden. Zie het als de concept cars die autoproducenten op beurzen tonen. Of, iets modieuzer: de handgemaakte couture die modehuizen maken om hun vakmanschap en hun toekomstplannen te tonen.

En waar G-Star in het dagelijks leven een stoere, militante stijl heeft, waaide er door de zomercollectie van volgend jaar een lichtvoetig en vrolijk briesje. De damesmode had dikwijls de elegantie van Grace Kelly aan de Franse zuidkust, en de herenmode was formeel maar ook losjes: een pak met een korte broek eronder, een ander pak met een lollige vissenprint. G-Star zocht op zijn manier inspiratie bij de vroege jaren zestig, maar wel met een strikt palet van wit, blauw en zwart. En terwijl de halve wereld nog in een gewone rechte dan wel skinny spijkerbroek loopt, hield G-Star vast aan zijn voorspelling dat we een meer wortelvormig silhouet krijgen. Dus: een wijde afgezakte of juist hoog opgehesen broek gaan dragen, waarvan de pijpen naar beneden taps toelopen en net boven de sok ophouden.

De vrolijke experimenten met formele mannenmode bij G-Star hadden wel iets weg van de show van Thom Browne, de grote vernieuwer in mannenmode van de afgelopen vijf jaar. Browne is hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de trend van het strakke grijze pak met (extreme) hoogwaterbroek; een look die aan Grace Kelly’s tijdgenoot John F. Kennedy doet denken. Bij zijn shows lardeert Browne dat altijd met hilarische grollen waarmee hij soms lelijk de plank misslaat, maar op zondagmiddag in New York werkten zijn ludieke experimenten juist goed. Browne knipte ronde gaten zo groot als appels in z’n pakken, of hij toonde zijn colberts met een klein strak zwembroekje eronder.

De komende twee weken vinden de (dames-) modeweken van Londen, Milaan en Parijs plaats, dus is het wat prematuur om nu al een conclusie te trekken. New York lijkt echter de meeste variatie te bieden: van tuttig tot punk, van dames tot heren, van doorsnee tot obscuur en van toonaangevend tot volstrekt irrelevant. Maar er heerste in New York wel een tamelijk eensgezind vrolijk klimaat. Marc Jacobs’ eerste lijn, die hij op maandagavond toonde, was een prachtige, samenhangende collectie die tussen Victoriaans (kant, pofmouwen) en hippie (fladderende jurken) in zweefde, maar die nergens retro of oubollig aanvoelde. Jacobs creaties hadden vaak een parelmoeren glans, alsof het woord ‘schitterend’ er letterlijk voor uitgevonden was. Voor de opwinding scheelde het natuurlijk ook dat Madonna en haar vriend Jesus (geen grap) in het publiek zaten.

Nou goed: niet iedereen in New York was in een vrolijke bui. Rodarte, het aanbeden damesmodemerk van de zusjes Kate & Laura Mulleavy uit Los Angeles, liet een regelrecht gothic modebeeld zien. Het week niet af van waar Rodarte mee bekend werd; het was hooguit nog net iets sprookjesachtiger en grimmiger. Rodarte wikkelde gescheurde lappen, sjaals en flarden kant om het lichaam, gecombineerd met strakke zwarte leggings en spectaculaire schoenen van leer en metaal op torenhoge hakken. Succes verzekerd op zowel de rode loper als bij een vaag underground feest, maar iets minder geschikt voor een vakantie aan de Middellandse Zee.

Meer over