Voorzichtige mannenmode in een grijze winter

Als het aan de modewereld lag was er een seizoen vrijaf genomen, want in economisch zware tijden is het lastig om creatief te orakelen.

Er schijnt amper een bedrijfstak te zijn die harder onder de crisis lijdt dan de mode-industrie. De voor de hand liggende vraag in Milaan was afgelopen weekeinde, bij de eerste mannenmodeshows voor winter 2009/10: hoe reageren de ontwerpers? Een aantal Italiaanse merken (Fendi, Marni) kondigde dit seizoen al aan geen kostbare modeshow te geven. Op cadeaus, feestjes, diners, en zelfs het eeuwige glaasje prosecco voorafgaand aan de show van Roberto Cavalli was rigoureus bezuinigd. Maar hoe manifesteert deze tijd zich in de ontwerpen? Verkoopbare kleren of apocalyptisch spektakel? Schreeuwerig design of gepaste bescheidenheid? Vooral dat laatste, zo blijkt.

Zo hielden de heren Dolce & Gabbana het voor hun doen erg sober op zaterdagmiddag. Geen kilometers bont, maar nette zwarte pakken en ingetogen avondkleding met veel fluweel en vlinderstrikjes. Het was glamour met een samengeknepen bil. Andere designers verzandden in ultieme saaiheid (Salvatore Ferragamo) of perfecte anonimiteit (C.P. Company).

Gelukkig was de collectie van Raf Simons voor Jil Sander, op de eerste dag van de Milanese shows, wel fraai. Hij ontwierp jassen en pakken met een spectaculaire wespentaille en zachte ronde schouders; een bizar zandlopersilhouet. Mooie truien en sweaters ook, met diezelfde ronde schouders.

Niet onaardig was de collectie van Burberry, ontworpen door Christopher Bailey. Mooie, stevige winterjassen, terwijl Burberry een half jaar geleden nog een tamelijk slordige, versleten stijl liet zien, Maar ja, nu geeft niemand geld uit aan iets wat er al bij voorbaat armoedig uitziet. Opvallend was de terugkeer van de traditionele beige-rood-zwart-witte Burberry-ruit. Jarenlang werd dat succesnummer van het bedrijf in de modeshows gemeden als de pest, want ‘te gewoon’, maar nu was het commerciële icoon gewoon terug.

Mooi was de show van Prada op zondagavond. Ook hier geen gekreukel, maar grote, zware wollen jassen in de populairste kleur voor komende winter: grijs. Mevrouw Prada had overhemden, schoenen en broeken beslagen met ijzeren studs, voor een denkbeeldige nieuwe kruistocht.

Maar de spectaculairste modeshow was vier dagen eerder te zien: niet in Milaan maar in Florence, waar op uitnodiging van de modebeurs Pitti Uomo de New Yorkse ontwerper Thom Browne zijn eerste Europese show liet zien.

Thom Browne, een 43-jarige voormalig medewerker van Ralph Lauren, had de afgelopen vier jaar een revolutionair effect op mannenmode. Hij bouwde een merk op rond de simpele combinatie van oer-traditionele grijze pakken met zwarte gaatjesschoenen en beige trenchcoats, maar die klassiekers veranderde hij radicaal van proporties. Browne’s pakken lijken te klein, met smalle broeken die ergens halverwege het scheenbeen ophouden, met enorme schoenen eronder, en een strak gesneden jas erop. Een fetisjistische, ludieke kijk op het herenkostuum van vijftig jaar geleden.

Zijn simpele stijl heeft onmiskenbaar effect. Lastig dilemma: hoe laat je zo’n eenkennige stijl elk half jaar in een modeshow zien? Browne’s shows in New York werden daarom per seizoen belachelijker en potsierlijker, met modellen op handen en voeten, of met een trouwjurk onder hun pak. Heel verhelderend, daarom, dat zijn eerste presentatie in Europa nu geheel versimpeld was tot het introduceren van zijn basisbeginsel.

In de Militaire Academie in Florence was een ouderwets kantoor nagebouwd waar 40 jongemannen identieke Thom Browne-pakken droegen. Het was een complete modeshow versimpeld tot één outfit. Geen overkill van saaiheid, maar een perfecte uitnodiging om prompt een Thom Browne-pak te gaan dragen. Een man heeft niet meer nodig dan een goed pak. Dat kost, inclusief jas, overhemd, stropdas, kasjmier vestje en schoenen, al snel tienduizend euro, maar Thom Browne maakt daarmee het leven wel lekker simpel.

Voorzichtige mannenmode in een grijze winter. Beeld
Voorzichtige mannenmode in een grijze winter.
Meer over