Voorjaar 2011 wordt energiek modeseizoen

PARIJS - Tijdens de vrouwenmodeshows in Parijs maakten modehuizen met kleurige en heldere collecties duidelijk dat het voorjaar van 2011 een energiek modeseizoen wordt.

Van onze verslaggeefster Milou van Rossum
null Beeld

Zijn naam is buiten modekringen niet heel bekend, maar er zijn weinig ontwerpers die de afgelopen jaren zo veel navolging hebben gekregen als de Amerikaans Rick Owens: zijn kenmerkende, wat gothic stijl met veel gedrapeerd zwart leer en vervaagde zwarte T-shirts heeft een flinke stempel gedrukt op het straatbeeld.
Maar de trend is op zijn retour, en Owens lijkt daar van doordrongen: voor voorjaar 2011 sloeg hij met zijn vrouwenmode een spannende, nieuwe richting in.

Zijn show in het Palais de Tokyo begon met wijde, over de grond slepende jurken en rokken van stijve zachtgrijze of zwarte stof, gecombineerd met jasjes in dezelfde kleur - vaak wel weer van leer - met dramatische, opstaande kragen. In hun opgestoken haar droegen de modellen grote sierkammen, die als abstracte kronen boven hun hoofd uitstaken. Praktischer en minder statig, maar evengoed erg mooi, waren de rokken die later in de show opdoken: lange rokken die in grote horizontale plooien waren gevouwen tot ze tot boven de knie reikten.

Ook de vanuit Antwerpen opererende ontwerper Haider Ackermann is gespecialiseerd in leer, dat hij weet te plooien alsof het stof is. Ackermanns show opende met een gedrapeerd mouwloos, zwart leren motorjack en bijpassende leren rok, maar al snel werd duidelijk dat ook hij dit keer de nadruk op textiel had gelegd. Bij een ander mouwloos leren jack werd een lange zwarte plooirok gedragen, er waren lange zijden jurken met openingen op de onderbuik en heel diepe decolletés en elegante pyjama-achtige broeken.
Het hoogtepunt was een combinatie van een strakke wollen broek met een gele, satijnen smokingstreep aan de binnenkant van het been, een mouwloos en rugloos smokingjasje en een lange, openvallende rok met gele voering: een bijzondere mix van sensualiteit, elegantie en nonchalance. In de smokingaccenten en de kleuren die het zwart opfristen - naast geel waren dat rood, kobaltblauw, aubergine en smaragdgroen - was de invloed van Yves Saint Laurent te herkennen; weer een ontwerper die deze zomer het retrospectief in Parijs heeft gezien.

In de voorjaarscollectie van Lanvin, het chique Franse merk dat dit najaar met een feestcollectie voor H&M komt, waren drie jurken met strakke, elastisch lijfjes en lange, wapperende rokken van geplooide zijde de blikvangers. Ze waren er met lange mouwen en met één schouderband, in combinaties van oranje- en felrood en beige met khaki of grijsbruin. Krachtige, elegante, sportieve kledingstukken met een hint naar de jaren zeventig, tekenend voor een energiek modeseizoen, waarin veel modehuizen met frisse, kleurige en heldere collecties kwamen. Van hetzelfde tricot waren er ook combinaties van tunieken en broeken, en sportieve korte jurkjes met uitlopende rok. Een verassend vriendelijk element in de collectie vormden de lange, nylon regenjassen en de losvallende jurken met bijpassende broeken van zijde met een jungleprint: Lanvinkleren die ook geschikt zijn voor minder slanke vrouwen.

De opening van de show van Maison Martin Margiela was een als jurk gedragen lichtblauw overhemd, met extra brede, platte mouwen. Aan de achterkant bleek een rechthoekige plaat onder het hemd te zitten, alsof het karton van de winkelverpakking er nog in zat. Die vondst werd vervolgens tot vervelens toe herhaald; van alle truien, avondjurken, trenchcoats en broeken was een kant tweedimensionaal uitgevoerd en verstevigd met soms enorme kunststof platen. Als het ontwerpteam, dat het al een paar seizoenen zonder de legendarische naamgever moet doen, er iets mee wilde zeggen, werd niet duidelijk wat.

Yohji Yamamoto's modehuis ging vorig jaar failliet, en werd vervolgens overgenomen door een investeringsmaatschappij die stevig aan het herstructureren is; de winkel in Antwerpen werd bijvoorbeeld gesloten. Als de 67-jarige ontwerper er een klap van heeft gekregen, dan was daarvan in de collectie die hij zaterdagavond liet zien niets te merken: die was voor de meestal zo kuise, serene Yamamoto ongekend sexy en uitbundig. In zijn kenmerkende zwarte, kunstig gedrapeerde asymmetrische jurken en rokken zaten spannende insnedes, die een blik boden op blote huid, onder jasjes droegen de modellen alleen een bijpassende behatop.

Terwijl de muziek van Ave Maria overging naar Jimi Hendrix' Purple Haze, kwamen leggings, rokken, schoenen en grote sjaals met een psychedelisch dessin in felle kleuren de catwalk op. Het slotstuk was een gele rok van plastic, die eruitzag als opblaasbaar speelgoed voor in het zwembad.

'This is me', stond op het zwarte T-shirt dat het model erbij aanhad.

Meer over