Interview

Voor Sofie Porro is er meer dan alleen acteren

Sofie Porro (26) verliet de stad met zijn hooggestemde verwachtingen en vond een plekje in de natuur. Daar leerde ze dat ze meer is dan alleen actrice. Gelukkig voor ons keert ze nog weleens terug, zoals nu, voor de voorstelling Peachez.

Sofie Porro Beeld Hilde Harshagen
Sofie PorroBeeld Hilde Harshagen

Het heeft even geduurd, maar onderhand durft Sofie Porro (26) zichzelf artiest te noemen. ‘Ik vind het nog steeds spannend om dat woord te gebruiken. Maar ik ben meer dan alleen actrice. Ik ben ook aan het schrijven en zingen.’

Nu is ze – gelukkig voor ons, theaterliefhebbers – weer even actrice in Peachez live via Zoom, de succesvolle livestream van Toneelgroep Maastricht. Ook is ze binnenkort te zien in de tiendelige webserie Zuipkeet van Toneelgroep Maastricht en BNNVARA.

Die ontwikkeling van actrice naar artiest is de laatste jaren gekomen, sinds ze in haar eentje buiten de stad is gaan wonen. We ontmoeten haar op een camping in een natuurgebied even buiten Amsterdam. Ze mag de woonboot van een vriend lenen voor het gesprek. In haar eigen tiny house elders op het terrein is het onmogelijk om anderhalve meter afstand te houden. ‘Wil je alsjeblieft niet concreet benoemen waar ik woon, voor mijn privacy? Dat vind ik wel zo fijn.’

Porro wordt blij van deze plek, weg van de drukke wereld, weg van de mensen. Een kluizenaarsbestaan is het ook weer niet. Er wonen genoeg andere kunstenaars en regelmatig organiseren ze culturele middagen in ‘het koffiehuis’. ‘Ik voel het gelijk in mijn lijf, zodra ik de stad weer verlaat. Hier in de natuur gaat het vuur in mij branden.’

Sofie Porro Beeld Hilde Harshagen
Sofie PorroBeeld Hilde Harshagen

De nieuwe Halina

Vier jaar geleden had ze dat niet kunnen zeggen. Toen woonde ze nog in de stad en beleefde ze een stormachtig begin van haar carrière. Ze studeerde af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie in Maastricht, had daarvoor al gewerkt met regisseur Pieter Kramer en bij het hippe toneelgezelschap De Warme Winkel.

Het jaar daarna was ze te zien in de bioscoopfilm Niemand in de stad van Michiel van Erp, waarin ze een hoofdrol had. Ook speelde ze Ophelia in Hamlet, de familievøørstelling, eveneens van Pieter Kramer bij Theater Rotterdam. Ze acteerde, danste en zong in uiteenlopende producties. Porro vertoonde een gretigheid en toewijding aan het toneel die maakten dat deze krant haar vorig jaar uitriep tot ‘de nieuwe Halina’.

Halina Reijn dus, ’s Nederlands grootste steractrice, die onlangs een carrièreswitch maakte en regisseur en producent werd. Porro zou met al haar charisma zo haar plaats kunnen innemen, schreef Herien Wensink. De grote klassieke vrouwenrollen zou ze aaneenrijgen, te beginnen bij Ophelia. Porro las het artikel en was erdoor gevleid, maar nee. ‘Het is zeker niet mijn doel in het leven om iemand anders te worden. Ik weet amper wie ik zelf ben.’

Terug naar 2017. Haar grote doorbraak, die niet meer te stuiten leek, kwam toch niet. Ze kreeg een auto-ongeluk, fysiek ging het niet zo goed en ook privé ‘gebeurde er van alles’. En het werk bleef maar doorgaan. Op een gegeven moment werd het haar te veel, ze was overwerkt. Ze moest zichzelf dwingen gas terug te nemen.

Ze cancelde alle projecten en verhuisde naar haar huisje in de natuur. Daar woont ze nu nog. Ze grinnikt. ‘Soms denk ik: ik ben nu al een pensionada, dat vind eigenlijk best arelaxed. Maar ja, het klopt bij mij, weet ik nu. Ik ben gewoon een beetje anders.’

Het afzeggen was pijnlijk, maar alles deed pijn toen ze in die storm zat. Dus ze moest wel. ‘Uiteindelijk heeft die stap me heel veel gebracht. Ik ben op een andere manier gaan werken. Ik heb geleerd keuzen te maken en heel duidelijk tegen mezelf te zeggen wat ik wel en niet ga doen.’

Peachez

Een van die dingen die ze nu wél doet, is Peachez live via Zoom. Ze neemt hierin de rol van Sarah Peachez over van actrice Maartje van de Wetering. De voorstelling gaat over het ongrijpbare en raadselachtige van de liefde, in dit geval tussen een oudere hoogleraar (gespeeld door Porgy Franssen) en een jonge vrouw (Porro), die elkaar enkel online spreken.

Volgens de regisseur, Michel Sluysmans, heeft Porro ‘de techniek en het lef om op een kwetsbare manier haar persoonlijkheid te koppelen aan de rollen die ze speelt’. Op de set van de webserie Zuipkeet, die hij ook regisseerde samen met Servé Hermans, viel hem bovendien op hoe snel en makkelijk ze zich regie-aanwijzingen eigen maakte. Dus toen hij een vervanger zocht voor Maartje van de Wetering in Peachez dacht hij direct aan haar.

Sinds 3 maart speelt ze de rol wekelijks live via Zoom. Ze beaamt wat Sluysmans zegt. ‘Acteren is altijd een spel met overgave. In hoeverre laat ik een rol mij overkomen en in hoeverre ga ik bijsturen? Als ik de vrijheid voel om het gewoon te laten gebeuren, dan kan het bijzonder worden. Ik herken dat ook bij Porgy, hij kan dat spel ook spelen. Daarom is dit een geweldige kans. Ik kan zo veel van hem leren.’

Sofie Porro Beeld Hilde Harshagen
Sofie PorroBeeld Hilde Harshagen

Prestatiedruk

Sofie Porro zit altijd bomvol energie en leeft voor de kunst. Die liefde voor het schone zat er al vroeg in. Ze groeide op in Eindhoven. Haar vroegste herinnering is dat ze haar moeder smeekte om op balletles te mogen. Haar ouders hebben haar kunstzinnige ambities nooit actief tegengewerkt. ‘Ze hebben me wel regelmatig gewaarschuwd en geprobeerd mijn hoge verwachtingen te temperen. Wat bij mij meestal averechts werkte. Tot mijn eigen spijt, denk ik nu achteraf weleens. Het was goed geweest als ik toen soms wat gas terug had genomen.’

Gedurende haar middelbareschooltijd ging ze naar de dansacademie. Daar was het keihard werken geblazen. Daarna deed ze de vooropleiding zang voor het conservatorium. ‘Die opleidingen waren achteraf gezien een zoektocht. De lessen waren erg technisch en streng. Ik was op zoek naar meer vrijheid en de mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen.’

Toen besloot ze op haar 18de naar de Toneelacademie in Maastricht te gaan, de meest technische en op taal gefocuste van de vier Nederlandse toneelscholen. Dat was een leerzame periode, zegt ze, maar het bleef zoeken. ‘Ik vond de prestatiedruk soms heel hoog. Ik heb er best last van gehad. Daardoor voelde ik me ook niet altijd honderd procent veilig in die omgeving. Dan is het lastig om je over te geven aan een rol.’

Gebroken ribben

Vanuit de theateropleiding kwam ze als vanzelf in ‘de mallemolen van de theaterwereld’ terecht. Voordat ze het roer drastisch omgooide, draaide ze een tijdje mee in die mallemolen. Als stagiaire speelde en danste ze in de voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel. Een groot deel daarvan bestaat uit een integrale uitvoering van de legendarische dansvoorstelling Café Müller van de Duitse choreograaf Pina Bausch. Recensies bejubelden het ‘ongekend hoge dansniveau’ van de spelers. ‘Ook de jonge spelers zijn fanatieke performers, met Sofie Porro als oogverblindende blikvanger’, schreef recensent Hein Janssen in de Volkskrant.

Porro: ‘Die voorstelling was het vetste dat ik ooit heb gedaan. Nog altijd. Maar ik heb tijdens de tournee wel tot twee keer toe mijn ribben gebroken. Een keer live voor publiek en een keer tijdens een repetitie vlak voor een opvoering.’ Die ene keer voor publiek speelde ze de voorstelling helemaal uit met de breuk. ‘Ja joh. Ik had het niet eens door. Dat is adrenaline. Pas toen ik de volgende ochtend wakker werd met een soort tennisbal op mijn rug dacht ik: volgens mij moeten we even naar het ziekenhuis. Dat zegt wel iets over de mate waarin ik toen maar kon doorgaan. Ik was heel goed in mijn grenzen oprekken. Dat doe ik nu niet meer. Dat gaat uiteindelijk ten koste van mezelf.’

Zo heeft ze geleerd om haar grenzen aan te geven, een kwaliteit die in het vaak harde acteervak van onschatbare waarde is. Michiel van Erp, die haar regisseerde in Niemand in de Stad, noemt haar desgevraagd ‘een speciaal geval’ en ‘eigenwijs op een goede manier’. Ondanks haar relatieve onervarenheid stond ze destijds haar mannetje op de set van zijn film over het brallerige studentenleven. ‘Ze ging makkelijk en regelmatig met mij in discussie.’ Dat vindt hij een prettige manier van werken. Ook zegt hij: ‘Ik denk wel dat puur acteren voor haar niet zaligmakend is. Zij heeft meer in zich.’

Dat klopt volgens haar wel. ‘Acteren is voor mij geen heilige graal. Dat was op de toneelschool al zo en daarin heb ik me ook altijd een beetje anders gevoeld dan veel klasgenoten. Onze speldocent René Lobo zei altijd: je moet alleen gaan acteren als je echt niet anders kunt. Dat vond ik ongemakkelijk. Ik heb die ambitie om een groot actrice te worden nooit echt gehad. Ik wil gewoon mijn eigen soep koken.’

Een van de ingrediënten van die soep is haar muziek. ‘Ik wil graag meer muziek schrijven. Maar er is zo veel dat ik nog wil. Sinds de lockdown geef ik ook een-op-een zang- en spelles en stembevrijdingslessen. Dat gaat heel goed. Via mond-tot-mondreclame komen ze op me af. Ontzettend boeiend. Dit zijn voor mij allemaal manieren om te ontdekken wie ik ben. Ik ben aardig op weg, vind ik zelf.’

Is Sofie Porro gelukkig? ‘Ja, absoluut.’

Sofie Porro Beeld Hilde Harshagen
Sofie PorroBeeld Hilde Harshagen

Peachez

Toneelgroep Maastricht besloot al in de vorige lockdown om de voorstelling Peachez om te werken naar een live-Zoomvoorstelling. Nu is dit wrange liefdesduel, een toneelbewerking van het gelijknamige boek van Ilja Leonard Pfeijffer, opnieuw te zien. Sofie Porro vervangt Maartje van de Wetering als Sarah Peachez, omdat die wegens andere werkzaamheden de reprise niet kan spelen. De toegang is gratis, reserveren moet via de website van Toneelgroep Maastricht. Nog te zien t/m 21 april.

Coronaverfilmingen

Peachez van Toneelgroep Maastricht is 23 april ook op tv te zien. Het is een van de elf toneelvoorstellingen die vanaf vrijdag 26 maart worden uitgezonden. Het initiatief van NPO Cultuur geeft bestaande toneelvoorstellingen, die als gevolg van de coronamaatregelen maar beperkt konden worden opgevoerd, een tweede leven met een tv-adaptatie. Onder andere Citizen K van Sadettin Kirmiziyüz, De Hokje van Dunya Khayame en Tim Kamps, Rijsen en Rooxman van Mugmetdegoudentand en George en Eran worden racisten van George Elias Tobal en Eran Ben-Michaël worden uitgezonden.

Meer over