Blad

‘Vol Magazine’ is vol goede moed en staat bol van clichés over jezelf omarmen

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: Vol Magazine staat bol van de body positivity.

Vol Magazine met Trijntje Oosterhuis op de cover.  Beeld Gidi Heesakkers
Vol Magazine met Trijntje Oosterhuis op de cover.Beeld Gidi Heesakkers

Daar is Vol Magazine weer. In 2005 lanceerde Peter Burghoudt van Ego’s International Model Agency al een tijdschrift dat een positief beeld moest neerzetten van de volle vrouw. Vol verdween uit het schap, maar nu is Burghoudt op de moderne body positivity-trein gestapt: sinds oktober verschijnt de glossy weer halfjaarlijks op papier, voor 6,99 euro.

Het tweede nummer is het grote zomernummer. De redactie van Vol (zelf schrijven ze het met caps lock aan) is in het voorwoord vol goede moed: ‘Als het aan ons ligt, gaan we veel vaker verschijnen dan twee keer per jaar.’

Op de cover, met Trijntje Oosterhuis strak in Versace-pak, staat dat Vol bedoeld is voor ‘de curvy vrouw’. Binnenin wordt de doelgroep nog iets gespecifieerd: Vol wil een lijfblad zijn ‘voor curvy fashionista’s’. Een groot deel van de 169 pagina’s is dus gevuld met mode en met thema’s die je ook in bladen zonder de curvytoevoeging tegenkomt. Een hoop ‘powervrouwen’, make-up, koraalvriendelijke zonnebrandcrèmes, het gouwe ouwe persoonlijke liefdesverhaal en plichtmatige reisreportages – eentje over ‘het wonderschone Oman’ en eentje over Valencia.

De meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar het vollere lijf. Als Trijntje Oosterhuis vertelt over haar corona-ervaring en hoe vervelend het is dat haar smaak nog niet helemaal terug is, ‘want ik hou ontzettend van lekker eten’, is het bruggetje naar dat onderwerp snel gemaakt. Vervolgvraag van de interviewer: ‘Meer dan van een slank lijf?’.

Oosterhuis noemt de body positivity-beweging ‘broodnodig voor mensen die nog onzekerheid van zich af moeten schudden’, al zit ze zelf al lang niet meer met een kilo meer of minder. Het zijn de bekende opbeurende woorden: ‘Weet je, geluk zit ’m voor mij niet in slank zijn, echt niet. Ik ken zat mensen die slank en doodongelukkig zijn.’

Ook de ‘vier volle vrouwelijke krachtpatsers’ die Vol ter inspiratie interviewt, zijn positief over de body positivity-beweging. De milde blik is overal, met alle clichés over ‘jezelf omarmen zoals je bent’ van dien. Dat flinke rondingen er mogen zijn, voert het blad door tot en met de illustraties bij de zomerhoroscoop: geen dunne den te bekennen.

Eén van de drie ingezonden strandverhalen leest als een aanmoediging om de komende maanden vooral niet uit schaamte op dat handdoekje te blijven liggen en gewoon een sprintje te trekken naar de branding. ‘Ik laat m’n omslagdoek vallen en ren naar mijn dochter. M’n zelfbeeld blijft achter in het warme zand.’

We herhalen Coco Chanel nog maar eens, zoals ook Vol haar citeert bij een zwart-witfoto van een paar niet afgetrainde billen: ‘Beauty begins the moment you decide to be yourself.’

Meer over