VNU met Ilse reus op Nederlands web

De woorden van Pim de Wit klonken haast berustend. 'Wij leggen met deze transactie een flink deel van onze internettoekomst in handen van Ilse', verklaarde de directeur van VNU Tijdschriften woensdag in de balzaal van Hotel Okura....

Van onze verslaggevers Peter van Ammelrooy en Bart Dirks

Ilse presenteert zich in reclamecampagnes als een roodharig meisje met vlechtjes. De boodschap is duidelijk: deze kleine wijsneus helpt je als nieuwkomer op internet een eindje op weg. En nu mag dat kleine meisje de grote meneer VNU helpen de weg te vinden naar de gouden bergen die internet de uitgever al een hele poos in het vooruitzicht stelt.

Toch is de zet van VNU, uitgever van onder meer Libelle, VT Wonen, en Nieuwe Revu zeker niet defensief. In tegendeel. Na de recente aankoop van Startpagina.nl, de lancering van een nieuwe carrièresite met uitzender Randstad (newmonday) wordt de uitgever nu in een klap de grootste elektronische uitgever in Nederland die vooral een sterke positie heeft op de consumentenmarkt. 'Gevestigd en creatief' klopt aan bij 'jong en creatief', zo heette het gisteren.

VNU doet niet moeilijk en erkent dat het maken van een virtuele versie van een tijdschrift een vak apart is - een vak dat de ruim vijftig mensen van Ilse beter in de vingers hebben dan VNU. VNU Tijdschriften hoopt dat de samenwerking bij de uitgever zal leiden tot een 'versnelling van het denken' over internet. Nog te vaak wordt de webversie gezien als een verlengstuk van een blad waarvoor ook nog even iets moet worden bedacht.

Ook voor Ilse zijn de voordelen evident. Haar naam wordt nog altijd gezien als een eenvoudig startpunt om te surfen. Voor Ilse is de zoekservice al lang niet meer dé kernactiviteit. De website is de afgelopen twee jaar omgebouwd tot een portal, een webstek waar gebruikers tal van diensten onder één paraplu vinden. Via Ilse kan de surfer chatten, e-mailen, plattegronden raadplegen, een auto aanschaffen, banen zoeken en tweedehands spulletjes online veilen. Met de titels van VNU op zak kan het achterhaalde imago van eenvoudige zoekmachine in één klap veranderen.

'We gaan de gebruiker steeds meer van dienst zijn', aldus Merien ten Houten, de 28-jarige bestuursvoorzitter van Ilse. 'We gaan ze zelf zaken bieden in plaats van doorverwijzen, zodat ze vaker bij ons langskomen.'

Het grote VNU legt zijn lot in handen van het kleine Ilse, maar natuurlijk blijft de uitgever een vinger in de pap houden bij de internetactiviteiten van zijn tijdschriften. Het neemt daarvoor een meerderheidsbelang in Ilse, levert twee van de vijf commissarissen en kan vroeg of laat de licensie weer terugnemen.

VNU benadrukt dat de tijdschriften nog vele, vele jaren op papier zullen verschijnen. De grootste bladenmaker van Nederland, krijgt er met Ilse zelfs nog een tijdschrift bij. Vorig jaar begon Ilse - met uitgeverij Uilenstein - de Ilse Internet Gids. Van deze papieren wegwijzer voor het nieuwe medium zijn inmiddels tien edities verschenen.

Meer over