Vlissingen grabbelt nog 3.000 euro bij elkaar voor Nazomer Festival

In een door cultuurbezuinigingen geteisterd Vlissingen maakt de openingsproductie van het Zeeland Nazomer Festival meteen indruk. 'Dit is een aanvulling op de kaalslag.'

Saul. Beeld Lex de Meester
Saul.Beeld Lex de Meester

'Vlissingen bezuinigt het meest op cultuur in heel Nederland - 65 procent maar liefst, de komende vier jaar. Dat is ongekend en desastreus. Hoe kan dit?' Met die stevige woorden opende Henk Schoute, directeur van Theaterproductiehuis Zeelandia, dinsdag de 15e editie van het Zeeland Nazomer Festival (ZNF). De start daarvan vond plaats in een hotel aan de Boulevard van Vlissingen. De notabelen van die armlastige stad stonden erbij en hoorden het gelaten aan.

Dat Vlissingen zo enorm op kunst bezuinigt, heeft te maken met het feit dat de gemeente financieel de mist inging met de aankoop van het Scheldeterrein waar een nieuw stadshart zou moeten verrijzen.

Schoute toonde zich bezorgd over de toekomst van kunst en cultuur in Vlissingen en Zeeland. Want ook van de achttien andere gemeenten zal er een aantal zijn dat op cultuur moet bezuinigen. Middelburg is een gunstige uitzondering en Schoute verwacht dat ook de provincie Zeeland, zijn voornaamste subsidiegever, het festival in de periode 2017-2020 volledig zal blijven ondersteunen. 'Als productiehuis voorzien wij in de leemte met confronterende en schurende voorstellingen', aldus Schoute.

Een extraatje

Na Schoute nam de Vlissingse burgemeester Letty Demmers-Van der Geest het woord. Zij liet zich niet kisten: ze had een cadeautje bij zich voor het festival, namelijk een bedrag van 3.000 euro. Een extraatje dat ze net daarvoor in een onderonsje met haar cultuurwethouder had weten te regelen.

Vervolgens kon ze met goed gemoed stellen dat Theater Zeelandia 'een aanvulling is op de kaalslag. Geld maakt geen cultuur, cultuur zit in de mensen, zit in de ondernemers', zei de burgemeester.

De Zeeuwse gedeputeerde Ben de Reu benadrukte dat het economisch belang van kunst en cultuur voor zijn provincie groot is. Hij zwoer ook trouw aan het ZNF. 'Het festival hoort bij de marktwaarde van Zeeland, wij moeten zorgen dat het overeind blijft.'

Een ultieme locatie

Toen was het tijd voor de openingsproductie Saul, de wereldpremière van een nieuwe compositie van Boudewijn Tarenskeen op een tekst van Rob de Graaf. Opgevoerd in een oude lasloods aan de binnenhaven van Vlissingen. De ultieme locatie voor deze door regisseur Dick Hauser groot gemonteerde productie met de 24 man tellende bigband van David Kweksilber, sopraan Claron McFadden en een tapdanser.

De Vlaamse acteur Dirk Roofthooft speelt Saul, de aan zichzelf en zijn roeping twijfelende bijbelse koning, die zijn einde ziet naderen en de toekomst overdraagt aan de aanstormende jeugd. In een zinsbegoochelende monoloog gaat de acteur een gevecht aan met de muzikanten en vloeien stem en muziek samen in een theatraal spektakel.

Als openingsproductie is Saul een gedurfd statement: Zeeland laat zien dat zo'n voorstelling, die niet zou misstaan op Holland Festival of Ruhr Triënnale, ook gewoon gemaakt kan worden in Vlissingen, een bijna failliete stad.

undefined

Meer over