Vlaams journaal toont per ongeluk kinderporno

Consternatie bij de kijkers van het 6-uur journaal van de Vlaamse zender VRT woensdagavond. En het zoveelste incident rond die zender in korte tijd. Tijdens een nieuwsitem over een Belgische kinderpornosite werden ongecensureerde beelden getoond van kinderen die een seksuele handeling uitvoerden. De minderjarigen werden herkenbaar in beeld gebracht terwijl ze seks hadden met volwassenen.

null Beeld belga
Beeld belga

Het journaal berichtte over Noorse onderzoeksjournalisten die een Belgische site met kinderporno hadden opgespoord. Het item duurde 20 seconden maar op de expliciete beelden waren kinderen herkenbaar in beeld terwijl ze seks hadden met volwassenen.

Hoofdredacteur Björn Soenens reageerde direct toen er op Twitter om uitleg werd gevraagd. Volgens hem ging het om een 'vergissing' en hadden de beelden eigenlijk geblurd moeten worden. 'Excuses, kijker!' voegde hij er nog aan toe.

Volgens Peter Dewaele van de Belgische Federale Politie staan op het verspreiden van kinderporno staan al snel gevangenisstraffen van drie jaar, 'zelfs binnen het kader van een journalistiek onderzoek'. Ook geblurde beelden van kinderporno mogen volgens Dewaele niet worden verspreid.

Child Focus, de stichting voor vermiste en seksueel uitgebuitte kinderen, zegt tegen de Belgische krant De Morgen dat de beelden 'ongehoord' zijn. 'Kort getoond of niet, als je eenmaal per ongeluk kinderpornobeelden hebt gezien, vergeet je die niet meer. Zoiets blijft helaas op je netvlies hangen'. De nieuwsuitzending is ondertussen van de VRT-website gehaald.

Vertrouwensbreuk

De blunder bij de Vlaamse omroep komt te midden van een crisis bij de nieuwsdienst, over een uitzending van het programma De afspraak op Canvas, de tweede zender van de VRT-omroep. Younes Delefortrie, een teruggekeerde Syriëstrijder, deed daarin maandag uitspraken als 'homoseksualiteit is een zonde tegen de islam'. De hoofdredactie besloot maandagavond om de uitzending van alle platformen te halen, omdat deze 'niet aan de journalistieke normen van de VRT voldeed'.

Het verwijderen van de uitzending leidde tot een vertrouwensbreuk tussen de journalisten van de nieuwsdienst en algemeen hoofdredacteur Luc Rademakers. Gisteren heeft Leo Hellemans, CEO van de omroep, zijn vertrouwen in Rademakers bevestigd.

De VRT heeft volgens woordvoerder Hans Van Goethem actie ondernomen en 'wil absoluut voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurt.'

Meer over