Theater

Vijf uur toneel voor jongeren: ‘Trojan Wars’ is de ultieme theaterexperience ★★★★☆

In de epische kluwen van personages en goden worden Achilles en Odysseus niet afgeschilderd als helden, maar als de moreel verwarde moordmachines die ze zijn.

‘Trojan Wars’ van Het Nationale Theater. Beeld Bowie Verschuuren
‘Trojan Wars’ van Het Nationale Theater.Beeld Bowie Verschuuren

Wat heerlijk om in Trojan Wars weer eens een toneelpodium stampvol met spelers te zien. Met meer dan twintig zijn ze: acteurs, dansers en jongeren van de straat, Grieken en Trojanen door elkaar. Ze vieren feest. Een pompende beat, een draaitoneel en de prachtige, felgekleurde kostuums van ontwerper Carly Everaert maken de jubelstemming compleet.

In de verte pakken zich echter al snel donkere wolken samen. Duidelijk is dat de sfeer gaat omslaan. Dan kijken we niet meer naar een ‘happy party’, maar naar een slagveld, een dodengalerij. De enige felle kleur die dan nog op het netvlies zal branden is bloedrood.

Waagstuk

Trojan Wars is een waagstuk van regisseur Noël Fischer: meer dan 5 uur toneel voor jongeren. Dan kun je niet met zomaar een verhaal komen aanzetten. Dus koos ze voor hét verhaal: De Ilias van Homerus, over de Trojaanse oorlog, een epische kluwen van personages, goden en verhaallijnen, over moord, verraad en morele ambiguïteit. Als de tv-serie Game of Thrones het lukt om een miljoenenpubliek aan zich te binden, dan moet de Trojaanse Oorlog net zo goed volle zalen kunnen halen, dacht Fischer.

Dus maakte ze er met Het Nationale Theater en haar eigen groep HNTJong een bingewatchfeestje van. De voorstelling bestaat uit drie delen, die ‘afleveringen’ worden genoemd. Tussendoor kan er in de foyers gegeten worden (de doelgroep indachtig is dat vegetarisch snackvoedsel, zoals bakjes patat en pasta) en zijn er kleine rap-acts en breakdance-intermezzo’s.

Ook is de tekst ruimschoots bewerkt door schrijver Peer Wittenbols. De essentie is hetzelfde: aan de feestelijke vrede tussen de Grieken en Trojanen komt een abrupt einde als de Griekse koningin Helena wordt verleid door de Trojaanse prins Paris. De Grieken zien hierin reden om Troje aan te vallen. Wat volgt, zijn vieze politieke spelletjes, een oorlog met honderdduizenden doden en een kijkje in het dodenrijk, waar het verhaal van de verliezers verteld wordt.

Trojan Wars van Het Nationale Theater Beeld Bowie Verschuuren
Trojan Wars van Het Nationale TheaterBeeld Bowie Verschuuren

Gruwelijkheden

Wittenbols en Fischer leggen veel nadruk op de gruwelijkheden. We zien veel bloed en afgehakte ledematen en horen verhalen over verkrachting en ontreddering. Ook krijgen de vrouwen en kinderen een grotere stem dan bij Homerus. Bovendien worden figuren als Achilles en Odysseus niet afgeschilderd als helden, maar als de moreel verwarde moordmachines die ze zijn.

Zoals het een echte marathon (of oorlog wat dat betreft) betaamt, duurt het soms wat lang allemaal – nóg een afslachting, weer een liegende leider, nóg een zielig kind. Maar telkens is daar het spetterende spelplezier van het ensemble om alles goed te maken. Een speciale vermelding verdienen Romana Vrede als de lompe legerleider Agamemnon en Vanja Rukavina als zijn vileine ‘spindokter’ Odysseus. Doodeng en lachwekkend tegelijkertijd zijn ze. Je weet ten slotte niet meer of je moet lachen of huilen. Dát is de ultieme theater-experience.

Trojan Wars van Het Nationale Theater Beeld Bowie Verschuuren
Trojan Wars van Het Nationale TheaterBeeld Bowie Verschuuren

Trojan wars

Theater

★★★★☆

Door Het Nationale Theater en HNTjong, tekst: Peer Wittenbols, regie Noël Fischer, met o.a. Bram Suijker, Emmanuel Ohene Boafo, Eva Zwart, Yela de Koning, Merel Pauw en Romana Vrede.

2/10, Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Tournee t/m 24/11.

Meer over