Vijf acteurs krijgen sprookje niet aan de man gebracht

Jeugdtheater Het is een woordpuzzel. Een woordpuzzel met brokjes taal die, als het goed is, uiteindelijk in elkaar schuiven. Arabische Nacht van theatergezelschap Huis aan de Amstel werd geschreven door de Duitse Roland Schimmelpfennig, ook in Nederland een veel opgevoerd auteur....

Jowi Schmitz

Schimmelpfennig combineert realisme met traag groeiend surrealisme. Daardoor lijkt het alsof de personages in Arabische Nacht gaandeweg dronken worden. Bij een eerdere uitvoering van regisseur Matthijs Rümke bij Productiehuis Brabant, voelde het publiek die bedwelming ook.

Het verhaal begint bij een lekkage in een flatgebouw op een hete nacht en eindigt ermee dat de bewoners met zijn allen in de droom van Francisca Deken van nummer 7-32 verdwijnen. De huisbewaarder met zijn herinneringen aan zijn vroegere eega, de kamergenote met haar geheime vriendje en ook de overbuurman, die in een cognacfles gevangen raakt. Een raadselachtig sprookje verpakt in korte zinnen die elkaar in straf tempo opvolgen.

In een decor vol deuren proberen de vijf acteurs van Huis aan de Amstel dat sprookje aan de man te brengen. En dat kost ze moeite.

Roel Adam lijkt als onaangedane huisbewaarder niet eens in staat tot broeierig verlangen en de overige bijrolspelers zijn vooral bezig met het op tijd zeggen van hun zinnen. Annette Maas is als Francisca Deken fascinerend, maar krijgt in haar eentje het stuk niet van de grond.

De detective in het publiek raakt wellicht opgewonden door het uitpluizen van de verschillende verhaallijnen, bedwelmend is deze Arabische Nacht zeker niet. Jowi Schmitz

Meer over