serievigil

Vigil is een prima thriller, die af en toe water maakt door veel verhaaldraden vast te houden ★★★★☆

Ter land, ter zee en in de lucht moeten twee vrouwelijke rechercheurs zich keer op keer bewijzen in een wantrouwige mannelijke wereld.

Mark Moorman

Als je een drama aan boord van een onderzeeboot situeert, is er maar één maat der dingen. En dat is de Duitse film Das Boot uit 1981, waarin de we de lotgevallen van de bemanning van een Duitse U-boot in de Tweede Wereldoorlog volgen. Zeker twee uur lang kun je je op zijn minst iets voorstellen bij de omstandigheden aan boord van een dergelijke zinkende doodskist.

Lolita Chakrabarti, Suranne Jones, Rose Leslie en Lorne MacFadyen in ‘Vigil’. Beeld
Lolita Chakrabarti, Suranne Jones, Rose Leslie en Lorne MacFadyen in ‘Vigil’.

In de Britse pers was er wat kritiek op het realiteitsgehalte van de scènes die zich in de BBC-serie Vigil aan boord van een Britse onderzeeër afspelen. Alsof deze fictieve HSM Vigil ( Engels voor ‘wake’) iets te veel de Enterprise uit Star Trek was, en iets te weinig Das Boot, qua ruimte en belichting. Het is altijd de vraag in hoeverre fictie zich iets moet aantrekken van dergelijke scherpslijpers die kennelijk met een rolmaat naast zich zitten te kijken.

Vigil is een prima thriller, die af en toe water maakt door wel heel veel verhaaldraden vast te houden, en de sabotagemogelijkheden aan boord van een atoomonderzeeër misschien iets te simpel voor te stellen. Althans, dat mag je hopen. Maar al komt de suspension of disbelief af en toe onder druk te staan, Vigil is een vaardig gemaakte, snel vertelde thriller. Een beetje zoals Bodyguard, dat in 2018 door hetzelfde productiebedrijf voor de BBC werd gemaakt.

In de spectaculaire opening zien we hoe een Schots vissersschip naar de haaien gaat als dat door een onbekende kracht de oceaan in wordt getrokken. Niet ver daarvandaan vaart een Britse onderzeeboot, waarvan de bemanning voor een dilemma komt te staan. Ze kunnen niet de reddende hand bieden, omdat hun missie (nucleaire afschrikking) strikt geheim moet blijven. Vlak hierna komt aan boord onder mysterieuze omstandigheden een man om het leven. Samen met de vervanger van deze man vliegt rechercheur Amy Silva (Suranne Jones) naar de Vigil om de zaak te onderzoeken.

Amy is buitengewoon competent, maar zit ook (zoals we kunnen verwachten in dit genre) met een onverwerkt trauma dat haar verblijf op 50 meter onder de zeespiegel meer dan onaangenaam maakt: ze is haar man verloren bij een ongeluk waarbij de auto te water is geraakt. Beetje veel, zegt u. Toch is er in de eerste aflevering nog meer: de sfeer aan boord bijvoorbeeld, waarbij het lijkt alsof iedereen naar de speech van Jack Nicholson in A Few Good Men heeft gekeken (You can't handle the truth!).

Het onderzoek naar de gebeurtenissen aan boord, waar de situatie van kwaad tot erger gaat, wordt op twee fronten gevoerd. Aan land wordt het onderzoek geleid door rechercheur Kirsten Longacre (de geweldige Rose Leslie, die van ‘You know nothing, Jon Snow!’), die ook nog eens de ex van Amy is. Ter land, ter zee en in de lucht moeten deze vrouwen hun competentie inzetten om zich keer op keer te bewijzen in een zeer wantrouwige mannelijke wereld. Een wereld waar alles, moraal en gerechtigheid, het veld lijkt te moeten ruimen voor ‘de missie’.

Maar Vigil wordt pakkend verteld, met een plot die uiteindelijk de wereldpolitiek raakt. En in de laatste nagelbijtende aflevering laten we alle reserves varen over plot- en (duikbootverwijzing) andere gaten. We zijn aan boord.

Vigil

★★★★☆

Thriller

Zesdelige BBC-serie van Tom Edge

Met Suranne Jones, Rose Leslie, Shaun Evans

Te zien op NPO Plus

Meer over