Vier dagen optimisme op SXSW

Op festival SXSW werd duidelijk dat het in de voorhoede van de Amerikaanse rock barst van de experimenteerdrift...

Het is lekker vol zaterdagavond in Copa, een bescheiden club in het centrum van Austin, Texas. De hele avond staat hier in het teken van wereldmuziek en de Nederlandse gitarist Joep Pelt speelt er met de Malinese Lobi Traoré. Hun avontuurlijke mix van Malinese en westerse blues slaat aan op dit festival, dat vier dagen lang gedomineerd wordt door rockmuziek.

Ruim zeventienhonderd bands en artiesten speelden er verspreid over een kleine zeventig podia, er stonden wat grote namen tussen als R.E.M. en N.E.R.D., maar veelal betrof het nieuw, internationaal nog niet doorgebroken talent of bands die net een plaat uit hebben gebracht en SXSW – ‘South By Southwest’ – als platform kozen om zich in de kijker te spelen.

De afgelopen jaren hebben vooral Britse artiesten, van Franz Ferdinand en de Magic Numbers tot Amy Winehouse en Mika zich hier met succes gepresenteerd, maar waar waren ze dit jaar, de veelbelovende Britse bandjes? Ook dit jaar waren de Britse media massaal uitgerukt, met onder meer een enorme BBC-delegatie, maar hoezeer hun publiciteitsmachine ook ratelde, geen enkele Britse naam lag hier de afgelopen week op de tong. Niet dat het The Ting Tings en Duffy aan kwaliteit ontbrak, maar als je net als Duffy van Dusty Springfield houdt, dan was je een dag eerder met Shelby Lynne toch beter af.

De hier jarenlang dominerende Britse gitaarpop lijkt zich in een crisis te bevinden, maar met de Amerikaanse rock gaat het beter dan ooit. De rij met badgehouders slingerde zich vrijdagavond een blok rond Antone’s waar Vampire Weekend uit New York optrad. Hun aan de oude Talking Heads referende hoekige gitaarpop kwam live iets vlakker over dan op hun zojuist verschenen debuutalbum, maar heeft beslist potentie. En zo waren er meer Amerikaanse beloften. The Dodos, Wooden Shjips en Howlin’ Rain zaten boordevol experimenteerdrift. Psychedelische orgeltjes en hypnotiserende percussie gaven hun liedjes kleur.

De Amerikaanse voorhoede in de rockmuziek barst thans van de experimenteerdrift zonder het liedjesmodel uit het oog te verliezen. Het meest overdonderend was wat dat betreft het concert van My Morning Jacket. Net als R.E.M. een dag eerder mocht de band van Jim James een volledig concert geven in plaats van de gebruikelijke showcase van veertig minuten.

De twee uur dat de band speelde behoorden tot de mooiste die SXSW de laatste jaren kende. Rockmuziek op het scherpst van de snede. Soms groots en bijna bombastisch zoals alleen Bruce Springsteen dat kan, dan weer beheerst en bijna ontroerend met een Jim James die net zo breekbaar zong als Neil Young dertig jaar geleden.

Van My Morning Jacket gaan we nog veel horen, zo werd duidelijk. Zij leverden het bewijs van de stelling van Lou Reed, dat rock de perfecte kunstvorm is omdat je er direct emoties in kwijt kunt. Reed poneerde dit donderdag tijdens zijn keynote speech in het Convention Center, waar de afgelopen dagen in panels en interviews veel gedebatteerd werd over de stand van zaken in de muziekindustrie.

In weerwil van de malaise in de cd-verkoop was de teneur vooral optimistisch. Aan platenverkoop wordt weliswaar steeds minder verdiend, maar live-muziek floreert als nooit tevoren. Dat werd vier dagen lang bewezen in Austin.

Het niveau was over het algemeen hoog. Er zijn dan wel geen dominerende stromingen en trends, er wordt volop geëxperimenteerd. South By Southwest presenteerde een enorme veelzijdigheid aan vooral rockmuziek. De concurrentie was moordend, maar ook Nederlandse bands stonden meestal voor een aanzienlijk publiek. Het was verheugend om zaterdagnacht om twee uur te kunnen zien hoe ook Amerikanen die toevallig langs Habana, op 6th Street waren gelopen, binnen stonden te klappen toen Alamo Race Track hun optreden en daarmee het festival afsloot. Hun korte set kon zich makkelijk meten met wat zich in de rest van de stad afspeelde.

Ongrijpbaar maar gepassioneerd, dat typeerde niet alleen Alamo Race Track maar het geluid van de meeste nieuwe rockbands.

Het South by Southwest (SXSW) festival in Austin, Texas was een succes. Michael Stipe en zijn band R.E.M. traden woensdagnacht op. (AP) Beeld
Het South by Southwest (SXSW) festival in Austin, Texas was een succes. Michael Stipe en zijn band R.E.M. traden woensdagnacht op. (AP)
Meer over