Viacom en CBS vormen grootste mediafusie

Het Amerikaanse mediaconcern Viacom neemt de televisiemaatschappij CBS over. De fusie betekent dat het nieuwe concern het grootste mediabedrijf wordt na Time Warner dat de concurrerende televisiemaatschappij ABC beheert....

Het gaat om de grootste overname die de mediawereld ooit heeft gezien: Viacom betaalt bijna 34,5 miljard dollar in een aandelenruil. De twee bedrijven zijn samen ongeveer 80 miljard dollar waard.

De fusie wordt gezien als een goede slag voor Viacom, dat al een heel sterke positie in de entertainment-wereld heeft met Paramount Pictures en een aantal kabelstations, waaronder MTV en het kinderkanaal Nickelodeon. Viacom bezit verder de uitgeverij Simon & Schuster.

Volgens kenners vormt CBS een mooie aanvulling voor het bedrijf. Via CBS, dat vorig jaar nummer een stond onder de grote televisiemaatschappijen, krijgt Viacom de mogelijkheid de films en shows van de Paramount studio's te pushen. Daarbij komt dat Viacom belangstelling heeft voor de Internet-activiteiten van CBS.

Andersom gaat CBS nu rechtstreeks samenwerken met een paar studio's die films en tv-programma's voor de televisiemaatschappij kunnen produceren. Viacom bezit ook nog tientallen kleine televisiestations en een reeks radiostations, waarmee CBS kan samenwerken.

De fusie moet nog worden goedgekeurd door de federale overheid. Maar volgens CBS-topman Mel Karmazin zal dat geen probleem opleveren. Mogelijk zal het nieuwe concern zijn aandelen in de televisiemaatschappij UPN moeten afstoten om aan de anti-trustregels op mediagebied te voldoen.

Wall Street reageerde positief op de fusie. De aandelenkoers van beide bedrijven ging na de bekendmaking iets omhoog.

Viacom-topman Sumner Redstone voorspelde dat de fusie het 'media-landschap volkomen zal veranderen'. Het nieuwe bedrijf wordt een van de grootste makers van films en televisieseries. Ook op het gebied van radio en advertenties komt Viacom aan de top te staan.

Ironisch genoeg was Viacom eerst een onderdeel van het CBS-concern. CBS moest het bedrijf in 1971 afstoten nadat de overheid had beslist dat televisiemaatschappijen geen financieel belang mochten hebben in de programma's die ze uitzonden. Die regel is inmiddels afgeschaft.

Volgens specialisten zijn er waarschijnlijk nog meer overnames in de media-wereld te verwachten. De twee bedrijven begonnen met elkaar te praten nadat de Federal Communications Commission, die toezicht houdt op de media, vorige maand besliste dat concerns meer dan één televisiestation in één regio mogen bezitten.

De twee bedrijven zijn overeengekomen dat de 75-jarige Redstone nummer één wordt in het nieuwe bedrijf.

Meer over