Vertrouwde namen op 5 days off

Voor bezoekers van het 5 days off festival in Amsterdam was het de laatste vijf dagen soms lastig, zo veel kwaliteit. Het publiek had een typisch festivalluxeprobleem: een overdaad aan acts.

Door Sasja Kooistra

Vanaf afgelopen woensdag stonden op de achtste editie van het festival vijf dagen lang in de zalen van de Melkweg, Paradiso en Music Hall veel dj’s, producers en live acts geprogrammeerd. Muziek voor de specialist, want 5 days off geeft de voorkeur aan innovatieve stromingen als new rave, minimal, dubstep, neo-disco en deephouse.

De grote namen op het festival waren niet de meest verrassende, maar eerder vertrouwde gezichten. Door de uitstekende programmering in de Nederlandse clubs heeft de verwende danceliefhebber de internationale eredivisie van de dance onder wie Justice, Dr Lektroluv, James Holden, Martin Buttrich, Roni Size, en MSRTKRFT het afgelopen jaar nog hier kunnen zien. Ook mindere goden ontpopten zich tot parels in het programma: de bands Hercules And Love Affair en Yelle, en dj’s Polder, Rocardo Tobar, Lulu Rouge en de DMZ-labeldj’s.

Halfvolle zalem
Wat in het programma mooi klonk, bleek in de praktijk soms tegen te vallen. Zo stond een deel van de topacts tegelijkertijd geprogrammeerd: MSTRKRFT trad gelijk op met Mr. Oizo en Surkin, en Martin Buttrich op hetzelfde moment als Ellen Allien en James Holden. Dat leidde donderdag tot twee halfvolle zalen in de Melkweg: het publiek koos voor Holden. Deze dj/producer gaf in Paradiso niet zijn meest sprankelende set; hij verkoos het experiment. Het vele en bij vlagen slordig tegen de beat inmixen kwam het tempo niet ten goede. Dan werd er fanatieker gedanst in de bovenzaal, waar een kleine groep zich door dj’s Nuno dos Santos en Patrice Bäumel goed in de groove liet houden.

In de programmering had wel wat meer recht kunnen worden gedaan aan de bloei van de Nederlandse dancescene: Nederlandse dj’s kregen slechts een rol als opwarm- of pauze-dj. Terwijl zaterdag op de Traffic-avond, de enige avond waar wél Nederlandse dj’s op prime time stonden, producers (Polder) en dj’s (Shinedoe, Boris Werner, Steve Rachmad) bewezen niets onder te doen voor buitenlandse namen.

Zang, drums en gitaren
Het festival bewees dat het inmiddels meer dan normaal is dat dance niet per se uit computers, elektronische effectapparaten en synthesizers hoeft te komen, maar op het podium net zo goed aangevuld kan worden met zang, drums en gitaren. De nadruk lag nog steeds op dj’s en elektronische livesets, maar het festival heeft met meer bands de keuze voor een breder programma voortgezet. Waar eerder liveacts nog min of meer buiten de dancescene gezocht moesten worden, is een plek op een elektronische muziekfestival voor bands als CSS, Midnight Juggernauts en Hercules and Love Affair inmiddels de gewoonste zaak.

De band Reprazent van Roni Size bracht tien jaar geleden hun drum ’n’ bass al live en bewees vrijdag in de Melkweg weinig aan zeggingskracht te hebben ingeboet. Op dezelfde nacht konden bezoekers in de andere zaal hun typische drum ‘n’ bass-dansbewegingen in slowmotion uitvoeren op een van de interessantste nieuwe dancestromingen: dubstep. Duistere, melancholieke muziek voortgekomen uit drum ’n’ bass, jungle, grime, 2-step en UK-garage. De kenmerkende zware subbassen die de grondleggers van deze stroming (de mannen van het Londense DMZ-label onder wie producers Mala en Kromestar) voorschotelden, vonden gretig aftrek en bevestigde dat dubstep met recht de spannendste nieuwe elektronische muziek van het moment is.

5 days off in 2007. (ANP) Beeld
5 days off in 2007. (ANP)
Meer over