SerierecensieRed Light

Vermakelijk en confronterend Red Light logenstraft makkelijke conclusies over dader- en slachtoffer ★★★★☆

De deels Nederlandse, deels Vlaamse cast is sterk bezet. De hier minder bekende Maaike Neuville vormt een troef als Evi.

Carice van Houten in Red Light. Beeld
Carice van Houten in Red Light.

Het is een heerlijk komische en sneue scène in Red Light, hoe de ervaren prostituee Sylvia de nog bleue en vers uit Oost-Europa geronselde meisjes inwerkt bij het paaldansen. Ze instrueert landerig in het Engels met Amsterdams accent – ‘put your pussy against de paal’ – en brengt hun vervolgens de lapdance- en droogneukkunst bij door zelf de rol van klant te spelen: ‘You love me, . I am a very attractive man. Feel the dick.’

Dat moet dan toch dat ontbrekende vrouwelijk perspectief zijn, waarover het zo vaak ging in de aanloop naar de eerste serie van het productiebedrijf van Halina Reijn en Carice van Houten. Een perspectief dat hoofdschrijver Esther Gerritsen (tevens scenarist van Reijns speelfilmdebuut Instinct) vertakt in de elkaar kruisende levens van drie uiteenlopende vrouwen van om en nabij de 40. Eentje verkeert al diep in het rosse circuit, de ander cirkelt eromheen, de derde raakt erin verzeild.

Eerdergenoemde Sylvia (Van Houten) runt samen met haar gewelddadige partner Ingmar een seksclub in Antwerpen, het legale vooraanzicht van een organisatie die jonge vrouwen, die met de belofte van ‘barwerk’ zijn gelokt, tewerkstelt in aftandse hotels. De Vlaamse politieagent Evi (Maaike Neuville) wroet in datzelfde milieu, vanwege een moordzaak in of om de seksclub. En dan is er de hoofse operaster Esther (Reijn), wier echtgenoot spoorloos verdwijnt na een nachtelijk bezoek aan een prostituee. Die echtgenoot is een door vrouwelijke studenten begeerde hoogleraar filosofie. Esther wil niet alleen weten wat hem precies is overkomen, maar ook wat hij toch zo aanlokkelijk vond aan die wereld van de betaalde liefde – was will der Mann?

Daarbij beslaat Red Light ook de worsteling tussen werk en privé, zoals vrijwel alle hedendaagse series. Sylvia’s relatie met de bezitterige Ingmar (Geert Van Rampelberg) is verre van gezond of gelijkwaardig. Maar ook bij Evi rommelt het thuis; de naar alcoholisme neigende politievrouw, moeder van twee kinderen, acht zich ongeschikt voor het burgerlijk bestaan. En Esther, die tot dan toe leefde voor de bühne, rouwt om haar plots gestorven vader én ziet een pas ingezet fertiliteitstraject gestokt vanwege die verdwenen echtgenoot; van wie is het zaad van een verdwenen persoon eigenlijk?

Het zijn een hoop verwikkelingen, soms iets te veel: dat falende moederschap van agent Evi kon best zonder een uit het verleden opgediepte uitleg. Maar door hier en daar geraffineerd wat spot in te bouwen wordt de (seksuele) strijd tussen man en vrouw nooit bevoogdend of star.

Red Light laat de verhaallijnen soepel pendelen tussen België en Nederland, en koppelt de door de Hollanders bedachte productie aan twee bekwame Vlaamse regisseurs, Anké Blondé en Wouter Bouvijn.

De serie is gestut op het idee dat mensen worden gedreven door tegengestelde verlangens. Dat het gedrag van de personages daardoor niet altijd (meteen) logisch is, voorziet de tien afleveringen van een prikkelende sensatie: gaandeweg ga je iederéén van een tweede of derde agenda verdenken.

Maaike Neuville in Red Light Beeld
Maaike Neuville in Red Light

Ook voor de faciliterende ring om het prostitutienetwerk hebben de makers oog: zie bijvoorbeeld de joviale gynaecoloog die zijn portemonnee spekt met de ene na de andere abortus.

De deels Nederlandse en deels Vlaamse cast is sterk bezet. Van Houten heeft meerdere gezichten als Sylvia: soms meelijwekkend, dan ineens snoeihard. Reijns Esther verruilt het operateske harnas gaandeweg voor een nieuwe aard, en doorloopt zo een alternatief rouwtraject. En Neuville, hier minder bekend, vormt een troef als Evi, de verfomfaaide agent met een markant gebrek aan empathie. Een innemend personage: geef die vrouw een tweede seizoen, met een volgende verknipte misdaadzaak.

Al te makkelijke conclusies over dader- en slachtofferschap worden onderweg in Red Light gelogenstraft, maar dat doet niets af aan de overtuigend in beeld gebrachte realiteit van vrouwenhandel en prostitutie. Die is bruut en misogyn, in deze vermakelijke, confronterende en soms langs het zotte scherende serie.

Red Light

Drama (10 delen)

★★★★☆