MuziekrecensieStift International Music Festival

Vermaard violist Daniel Rowland geeft Overijssel wederom een prachtig Stift Festival

Beethoven klinkt er als een jonge hond die graag mee uit wandelen gaat, maar weigert zijn tanden te laten zien. Nog tot en met dit weekend.

Violist Daniel Rowland en ensemble op het Stift-festival.Beeld Martina Simkovicova

Plechelmusbasiliek, Oldenzaal. Het laatste daglicht schijnt binnen door het glas-in-lood van de drie spitsboogvensters boven het hoofd van Daniel Rowland. De violist speelt de stille, klagende tonen van Thin Air, een stuk dat Calliope Tsoupaki, de ‘componist des vaderlands’, schreef voor de kwijnende festivals van Europa. Zelfs een langsrazende brommer krijgt haar bezwering niet stuk.

Dat komt ook door het kluisterende spel van Daniel Rowland, de artistiek leider van het Stift International Music Festival. Eerst niet, toen weer wel zette hij een ‘limited edition’ op poten. Twente wrijft zich in de handen met de violist die werd geboren in Londen en zijn jeugd sleet in Weerselo. Hij speelt op wereldpodia, tot voor kort in het Brodsky Quartet, en keert voor de 16de maal terug naar Overijssel om de grenzen van de kamermuziek te verkennen. Het Stift heet de pittoreske uitvalsbasis, een voormalige wijkplaats voor alleenstaande adellijke dames. 

In het Stiftkerkje trappen de pianist Juliana Steinbach en collega’s af met de festivalcomponist Beethoven, al 250 jaar de man van broederschap, revolutie en bevrijding. Ze portretteren hem als jonge hond die graag mee uit wandelen gaat, maar weigert in een sonate, een pianotrio en liederen zijn tanden te laten zien. Toegegeven, de akoestiek in de grotendeels lege kerk zit ook niet mee. Met slechts twintig luisteraars in coronaopstelling blijft het geluid opdringerig.

Een paar uur later is er in de Plechelmusbasiliek van klagen geen sprake meer. Zeven strijkers zitten in een halve cirkel voor een arrangement van Beethovens Zesde symfonie, de Pastorale. Beekje, picknick, dansen: het dagje uit op het platteland lijdt amper onder de absentie van blazers en slagwerk. Hooguit het onweer had een paukenslag kunnen gebruiken. Van de andere kant legt de bewerking verrassende details bloot. Een opgloeiende altviool, een melodieus stukje cello: ze werpen nieuw licht op een bekend landschap.

Een gelukkige keuze zijn de Metamorphosen van Richard Strauss voor strijkorkest. Het is een ideaal stuk om te contempleren over verlies in moeilijke tijden. In Strauss’ geval was dat het door de nazi's verwoeste cultuurgoed (waarbij zijn blazoen als voorzitter van de Reichsmusikkammer overigens niet zonder smet bleef).

Hoor de componist kniezen in akkoorden die hun best doen ongrijpbaar te blijven. Opnieuw tillen Rowland en zijn club een minimalistische bewerking voorbeeldig op. Van gonzend laag tot glanzend hoog: ieder pakt zijn moment als solist. Zaterdag is de slotdag van het festival dat voor 5 euro ook livestreams aanbiedt.

Stift International Music Festival

Juliana Steinbach (piano) e.a.

★★★☆☆

23/8, Stiftskerk, Weerselo

Daniel Rowland (viool) e.a.

★★★★☆

23/8, Plechelmusbasiliek, Oldenzaal

Het festival duurt t/m 29/8.

Meer over