Reportage

Venetië komt op stoom met film van couturier Tom Ford

Venetië gooit hoge ogen met Amerikaanse speelfilms, waaronder Nocturnal Animals.

Tom Ford tijdens het Filmfestival. Beeld ap
Tom Ford tijdens het Filmfestival.Beeld ap

'Ja sorry', zegt couturier Tom Ford. De filmwereld moest even wachten op zijn tweede regie, na zijn veelgeprezen debuut A Single Man uit 2009. Het is fashionweek in New York, dus de couturier brengt slechts een bliksembezoek aan Venetië voor de première van Nocturnal Animals. Met wederom Amy Adams (na Arrival) in een hoofdrol, nu als vermogend galeriehoudster. De kunst in kwestie: naaktdansende bleekwitte vrouwen met royaal lillend buikvet. Goed voor een wervelende openingsscène.

Relatiedrama en thriller

De bewerking van een roman van Austin Right is deels relatiedrama, deels thriller. De galeriehoudster ontvangt een drukproef van de roman van haar ex-man; een allegorisch verslag van hun verwoeste liefde. Als ze leest, zien we dit boek als volwaardige film in de film: een gewelddadige misdaadgeschiedenis met Jake Gyllenhaal als gezinshoofd dat in diepe problemen geraakt tijdens een nachtelijke rit door de woestijn. 'Dit is geen wraakfilm', benadrukt Ford bij de persconferentie. 'Dit is iemand laten weten hoe kapot die persoon je heeft gemaakt.'

De wat grotere Amerikaanse films, zoals die van Ford, zijn geprogrammeerd in het eerste deel van het festival. In de tweede week, als de aandacht van de rode lopers zich deels verplaatst naar het concurrerende festival te Toronto, is er meer ruimte voor festivalontdekkingen en de avant garde van de cinema. Meestal komt de Gouden Leeuw-winnaar uit die groep.

Filmgeschiedenis

Juryvoorzitter Sam Mendes neemt vrijdagmiddag tussen de premières door tijd voor een bezoek aan het nieuwe virtualrealityzaaltje. De futuristische zijtak van het festival werd met veel bombarie gepresenteerd: hier zou 's werelds oudste festival aanhaken bij de filmpioniers van nu. De producenten van Jesus VR - the story of Christ vergelijken de doop van hun 'eerste virtualrealityspeelfilm' met de eerste publieke filmvertoningen van de gebroeders Lumière in 1895. 'Dit is ook zo'n moment in de filmgeschiedenis!'

De aanwezigen zetten de speciale bril op, met daarin een gekantelde Samsung-telefoon. Het beeldscherm dient als bioscoopdoek. En zo zit je ineens midden in een stal in het jaar nul. Wie z'n stoel draait, weg van de kribbe met baby Jezus, kijkt recht in de ogen van een kwijlende koe. Aardig effect. Wel wat onscherp, nog. En de speelfilm zelf houdt niet over: derderangs acteurs die braaf wat overbekende scènes uit het Nieuwe Testament opvoeren.

Nog voor de kruisiging staat Bond-regisseur Mendes weer buiten.

Meer over