Veiling mobiel internet: 2,6 mln

Amsterdam De veiling van de mobiele breedbandfrequentie heeft 2,6 miljoen euro opgebracht. Dat is minder dan 0,1 procent van de opbrengst van de umts-veiling in 2000....

‘De opbrengst interesseert ons niet’, zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg. ‘We hebben nu twee serieuze nieuwkomers op de markt en dat is goed voor de concurrentie.’

De geveilde frequenties kunnen worden gebruikt voor LTE, een vierdegeneratie draadloze internettechnologie en de opvolger van umts.

De lage opbrengst kwam niet als een verrassing. In de aanloop naar de veiling haakten steeds meer geïnteresseerden af. Van de negen partijen bleven er vijf over. Deze vijf mochten niet onbeperkt meebieden. Nieuwkomers mochten maximaal 40 MHz kopen. KPN en Vodafone hadden een maximum van 20 MHz gekregen. KPN had vlak voor de veiling een kort geding aangespannen om de maxima van tafel te krijgen. Nederland is voor zover bekend het enige land in Europa dat nieuwkomers op deze wijze bevoordeeldt.

Door de maxima was de vraag bij de veiling lager dan het aanbod. ‘Wij hebben de beste licentie verworven tegen een lage prijs’, zegt Steve Hufton, woordvoerder van KPN. ‘We hadden best meer willen kopen, maar dat mocht niet. Daardoor was er geen schaarste en is de opbrengst van de veiling laag.’

Het afblazen van de veiling was geen optie, zegt een woordvoerder van het Agentschap Telecom dat de veiling organiseerde. ‘Dat mag niet volgens het veilingreglement. Als je eenmaal hebt besloten een veiling te houden, kun je daar niet meer van terugkomen.’

De nieuwkomers Ziggo4 (een combinatie van de kabelmaatschappijen UPC en Ziggo) en Tele2 betaalden 1 miljoen respectievelijk 400 duizend euro voor de frequenties. KPN was 909 duizend euro kwijt en Vodafone 200 duizend euro.

Volgens KPN en T-Mobile frustreert het ministerie van Economische Zaken de technologische ontwikkeling in Nederland. ‘Wij hebben bewezen dat we fors investeren in nieuwe technologie’, zegt Hufton, ‘Nu krijgen we te weinig om LTE optimaal te kunnen inzetten.’

Ziggo4 wil ‘vanwege concurrentie-overwegingen’ nog niet zeggen welke plannen het heeft met de nieuwe licentie. Voor het ministerie van Economische Zaken is dat ook niet van belang, zegt Van Scherrenburg. ‘Concurrentie is altijd goed voor innovatie.’

Meer over