Veel dichter bij de originele composities van Schubert, Chopin en Liszt kom je niet

Biëlla Luttmer
null Beeld
Beeld

'Niemand zal er ooit achter komen hoe de composities van Schubert, Chopin en Liszt hebben geklonken toen ze net geschreven waren, alleen al omdat de instrumenten uit die tijd inmiddels oud zijn. Alleen de Steinway waarop Stravinsky speelde, kun je nog in nieuwstaat beluisteren', zegt de Russische pianist Alexander Melnikov.

Toch doet hij een poging. Op een piano van Alois Graff van rond 1830 laat hij Schuberts Wanderer-Fantasie stuiteren van de spanning. Voor de revolutie-etudes van Chopin kiest hij het warme, ronde karakter van een Sébastien Érard, voor de supervirtuoze operaparafrases van Liszt een Bösendorfer uit 1875. Ten slotte klinken Stravinsky's Drie delen uit Petrouchka uiteraard op een gloednieuwe Steinway. Fenomenaal dat Melnikov met het wisselen van instrument ook het karakter van zijn spel aanpast. Veel dichter bij het origineel kom je niet.

Melnikov speelt een gedeelte van de werken op de cd op 24 januari in TivoliVredenburg in Utrecht.

Klassiek

Alexander Melnikov

Four pianos, four pieces

Harmonia mundi

Meer over