Van den Dops balboekje is stampvol

Bezoekers merken er weinig van, maar het filmfestival in Rotterdam is ook een markt. Op de Cinemart worden projecten bekeken en besnuffeld....

Van onze verslaggever Harmen Bockma

Pitchen.

Je project verkopen.

Duidelijk maken dat jóuw project de investering waard is. Steeds opnieuw, met een glimlach, vertellen over de film die je per se wilt maken. Vertrouwen winnen. Omroepen, distributeurs en sales-agents zover krijgen mee te doen. Per afspraak 25 minuten. Vluggertjes, heeft Van den Dop al ontdekt.

Blind moet de film gaan heten. Over de liefde tussen een blinde jongen en een albino vrouw. Ze brengt beelden en kleuren in zijn hoofd door haar verhalen. Hij wil weten hoe ze eruit ziet. Hij wil zien. Maar de vrouw gelooft alleen in liefde die blind is.

Het filmfestival in Rotterdam is meer dan alleen een publieksevenement. De festivalgangers merken er weinig van, maar het is ook een markt. De internationale filmwereld - vooral het deel dat is geïnteresseerd in arthouse-films - loopt er rond, met een project in de aanbieding of juist op zoek ernaar. De Cinemart, zoals dit afgeschermde deel van 'Rotterdam' heet, bestaat al twintig jaar.

Blind wordt hier voor het eerst gepresenteerd. Blind is, volgens de boodschap van de producent en de regisseur aan 'de markt', een arthousefilm die ook interessant kan zijn voor een breder publiek. Arty, maar niet té. 'Eerst vond ik het raar om het zo te benoemen', zegt Van den Dop. 'Maar wie er geld in stopt, heeft er recht op te weten op welk publiek wij mikken.'

Het is maandagmiddag en Goedings en Van den Dop hebben de eerste vier pitches erop zitten. De regisseur is nerveus. 'Ik denk steeds dat ik iedereen móet winnen voor mijn film. Hoe maak ik mensen lekker voor Blind, vraag ik me steeds af. Aan de andere kant beschouw ik me maar als Alice in wonderland. Ik zal wel ontdekken hoe het eraan toe gaat in deze wereld.' De producente is kalm. 'In Rotterdam begint het pas.'

Hart van de Cinemart is een zaal in congresgebouw De Doelen met een stuk of dertig tafeltjes. Iedere tafel heeft een nummer. Van tevoren schrijven de partijen in. Geïnteresseerden worden aan elkaar gekoppeld. Het doet denken aan een datingservice, zegt Van den Dop. En iedereen wil wel een date met haar. Het balboekje van producent en regisseur staat vol.

Dat heeft een beetje te maken met Van den Dops bekendheid als actrice, maar toch veel meer met het succes van haar eersteling, de korte film Lot uit 2002. Daar heeft ze al een aantal prijzen mee gewonnen. Lot is zelfs doorgedrongen tot een lijst met tien films die kans maken op een Oscar-nominatie. En het woord Oscar is magisch, ook in Rotterdam.

Het betekent dat de twee afspraken hebben van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. 'We zitten niet in een bedelpositie', zegt Goedings. 'Dat is prettig.' Minder fortuinlijke deelnemers moeten zlef afspraken aanvragen, wat een lastiger positie is.

'De Cinemart is belangrijk omdat er aandacht is', vertelt Goedings. 'Je wordt hier niet geconfronteerd met sales-agents die koste wat kost een film moeten verkopen, zoals in Berlijn volgende week. Daar willen ze niet lastig gevallen worden. Rotterdam is geen filmmarkt, maar een projectenmarkt.'

Op de Cinemart, dit jaar groter dan ooit, worden projecten aangeboden met een totale waarde van dik 150 miljoen dollar. Van den Dop en Goedings zijn al blij met een paar miljoen daarvan. Toch gaat het niet in de eerste plaats om geld, zegt Goedings: 'We snuffelen aan elkaar. De geldschieters willen weten of het een goed project wordt, wij of zij het wel eens zijn met de visie van Tamar.

'Een project van de grond krijgen kan twee, drie jaar duren. Dat heb ik Tamar van tevoren ook uitgelegd', zegt Goedings. 'Het zijn steeds weer kleine stapjes die je zet. Als belangrijke partijen eenmaal toehappen, wordt het steeds gemakkelijker. Voortdurend een aantal balletjes in de lucht houden. Rekening houden met opmerkingen over het scenario. Herschrijven, zodat het, zoals ik het altijd maar noem, geperfectioneerd wordt.'

Nog eens vier pitches later heeft Van den Dop er al handigheid in. 'Ik merk snel of het klikt of niet. Het wordt voor mij steeds sneller duidelijk wat voor doel iemand heeft. Of je het met elkaar kunt vinden, is belangrijker dan direct scoren en als iemand synopsis niet heeft gelezen vind ik dat lastig.'

Dan komt er een distributeur van het Duitse Lotus-Film. Maar hun agenda zit zo vol dat hij moet wachten tot lunch de volgende dag. Tamar van den Dop en Petra Goedings hebben in Rotterdam nog dertig vluggertjes te gaan.

Meer over