Tussen academie en beroepspraktijk

'Colette, eat your heart out!', heeft een van de eerste bezoekers in het gastenboek van de winkel geschreven. Dat gaat wat ver, maar het moet gezegd: het net geopende Coming Soon in Arnhem heeft inderdaad iets weg van het wereldberoemde en veel gekopieerde Parijse warenhuis....

tekst MILOU VAN ROSSUM

Net als in Colette zijn in de ruime, lichte Arnhemse winkel mode, kleine woonaccessoires, speelgoed voor volwassenen, tassen, schoenen en cosmetica te vinden. En net als bij Colette draait het om mooie, bijzondere vormgeving.

Maar anders dan bij Colette hebben de spullen nóg een belangrijke verbindende factor: ze zijn stuk voor stuk ontworpen door Nederlanders. De sieraden van Gem Kingdom, de Guardian Angel van Vlieger & Vandam, een tas met ingeperste revolvervorm, de kleurrijke jurken en torenhoge pumps van Spijkers en Spijkers, de vazen van Hella Jongerius, de blauwe retrobasketbalschoenen van Rucanor (Rubber Canvas Organisatie), de sieraden die Alexander van Slobbe en de porseleinen lampen die Dick van Hoff voor porseleinfabrikant Koninklijke Tichelaar Makkum ontwierpen, nieuwe en oude nummers van Fantastic Man, het modeblad voor mannen van Gert Jonkers en Jop van Bennekom.

De winkel heeft ook de mannenkleren van het Franse Lanvin en de met een goudlaagje bespoten jeanskleren van het Italiaanse Diesel. De creative director van Diesel, Wilbert Das, is een Nederlander, net als Lucas Ossendrijver, die de mannenkleren van Lanvin onder zijn hoede heeft. Vandaar.

Coming Soon, zegt inkoper en mede-eigenaar Judith ter Haar (46), is een 'showcase voor Nederlands talent'. 'Iedereen kent Viktor & Rolf, maar er zijn nog zo veel meer Nederlandse ontwerpers en die doen nog zo veel meer. Dat willen we hier laten zien.'

Het initiatief voor Coming Soon kwam van Willem Hillenius, voorzitter van het college van bestuur van de kunstacademie Artez. Het pand waarin de winkel is gevestigd wordt gehuurd door Artez. Bovenin zitten studentenwoningen en de ruimte op de begane grond stond leeg; zo kwam hij op het idee voor een winkel die de brug moest slaan tussen academie en beroepspraktijk. Ter Haar was de aangewezen persoon om die te runnen.

Ze heeft al achttien jaar een winkel in Arnhem, Jones, waar ze merken als Martin Margiela, Comme des Garçons en Sophie D'Hoore verkoopt.

Daarnaast heeft ze op de Mode Biënnale Arnhem twee keer een tijdelijke winkel ingericht, waar ze Nederlands ontwerp en speciaal voor de biënnale gemaakte kleding verkocht.

Ter Haar is mede-eigenaar van Coming Soon, maar eventuele winst gaat terug naar de winkel, die als een stichting is opgezet. Naast Artez stoppen de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland er geld in. Coming Soon heeft ook een opleidingsfunctie; in de kelder zullen cursussen worden gegeven voor modestudenten en pas afgestudeerde modeontwerpers.

Diesel gaat binnenkort een workshop verzorgen over het bewerken van jeansstof.

Coming Soon mag dan ideëel zijn opgezet, het is niet zo dat een net afgestudeerde ontwerper er zijn zelfgemaakte collectie zomaar mag hangen. Ter Haar wil zo ver mogelijk wegblijven de edgy uitstraling van guerrilla stores en speciale winkels voor jonge ontwerpers.

'Dat is allemaal goed bedoeld, maar soms een beetje amateuristisch', zegt ze. 'Ik denk dat je met zo'n opzet een grote doelgroep mist: mensen die geld willen uitgeven aan kwaliteit. Een heleboel Nederlandse ontwerpers zijn erg bezig met de vorm, maar bezuinigen op de stoffen, omdat ze bang zijn dat het anders te duur wordt. Maar ik denk dat de combinatie van mooie materialen en een ingetogen vorm de reden van het succes van de Belgen en de Japanners is.

'Ik wil ook meer laten zien dan alleen jonge ontwerpers. Bijna alle aandacht gaat nu uit naar mensen als Daryl van Wouw; de mensen die al langer bezig zijn, worden een beetje vergeten.'

Van Wouw is zelfs helemaal niet aanwezig in de winkel, tenminste nog niet. 'Ik wil het nog even aankijken met hem.'

Wel zijn er kleren van Mada van Gaans, T-shirts van het piepjonge label And beyond en handgebreide mutsjes van Mariëlle van de Ven, die deze zomer afstudeerde aan Artez, 'met prachtige, beetje Comme des Garçons-achtige kleren.'

Van Bas Kosters kocht ze alleen poppetjes in.

Niet iedere gevestigde Nederlandse ontwerper is welkom. Merken als Gsus, G-Star, Blue Blood en Hans Ubbink hangen al in genoeg andere winkels, vindt Ter Haar, en passen qua sfeer ook niet helemaal in Coming Soon.

Van Diesel heeft ze alleen de showcollectie, die wereldwijd slechts bij dertig verkooppunten te vinden is. Van The People of the Labyrinths geen kleren, maar wel de geuren en een handbeschilderd paardenzadel.

'Net als in mijn andere winkel volg ik ook hier vooral mijn eigen smaak. En ik koop internationaal in, dat wil zeggen: de dingen die je ook in goede buitenlandse winkels zou kunnen zien. Het is allemaal Hollands, en tegelijk ook weer erg niet-Hollands.

Wat natuurlijk weer erg Hollands is, om niet-Hollands te willen zijn.'

Het meest uitgebreid vertegenwoordigd zijn Viktor & Rolf, Wolf (het mannenlabel van Francisco van Benthum), de mannencollectie van Lanvin, Jeroen van Tuyl (mannen), Marcha Hüskes (vrouwenmode), Orson+Bodil (de vrouwencollectie van Alexander van Slobbe) en Spijkers en Spijkers. Vooralsnog lopen de simpele, draagbare en betaalbare jurken van Hüskes en de mannenkleren van Jeroen van Tuyl het best. 'Anders dan die van Francisco, die zijn kleren nogal smal snijdt, kunnen Van Tuyls kleren ook gedragen worden door iets oudere en dikkere mannen.'

Het is de bedoeling dat Coming Soon na maximaal vier jaar zelfstandig kan draaien, maar de ambities van Ter Haar gaan verder dan deze winkel.

'Stiekem droom ik van een tweede vestiging in Soho in New York. Ik denk dat dat kan. Het Nederlandse product is gewild daar. En ik vind die buurt wat winkels betreft een stuk minder spannend dan tien jaar geleden. Die kan best een oppepper gebruiken.'

Meer over