Turner Prize voor muurschildering

De prestigieuze Turner Prize is maandagavond gewonnen door een kunstenaar van wie de meeste werken de laatste jaren verloren zijn gegaan. Richard Wright (49) kreeg de prijs, in het Londense museum Tate Modern, uitgereikt voor zijn abstracte muurschilderingen.

Van onze correspondent Gert-Jan van Teeffelen

Deze zijn meestal tijdelijk van aard, aangezien hij ze doorgaans maakt voor specifieke exposities of ruimtes. In Tate heeft hij met bladgoud een enorme compositie geschilderd, die doet denken aan inktvlekken uit de rorschachtest. Voor het aanbrengen had hij vier weken en vier assistenten nodig. Over enkele weken zal de wand worden overgeschilderd, is het plan.

‘Schokkend’ en ‘bedankt’ waren de weinige woorden die de in Schotland gevormde Londenaar kon uitbrengen na zijn verkiezing. De bescheiden Wright zei eerder dat hij ‘geen kunst maakt voor de toekomst, maar voor het nu. Het meeste van wat ik de laatste twintig jaar heb gemaakt, is er niet meer.’ Met zijn werk roept hij vragen op over het behoud van kunstwerken, en niet in de laatste plaats over de waardering ervan.

Het geld van de prijs zal hij goed kunnen gebruiken – van de verkoop van zijn werk kan hij immers niet leven. De Turner Prize (28 duizend euro) wordt uitgereikt voor het – volgens de jury, waarin onder anderen Van Abbe-directeur Charles Esche zitting had – beste kunstwerk van een Britse of in Groot-Brittannië levende kunstenaar van onder de 50, dat is geëxposeerd in de laatste twaalf maanden.

Wright was al de publiekslieveling tijdens de expositie voor de prijs, blijkens alle briefjes die bezoekers in de gangen van Tate op de muren mochten hangen. De favoriet van de bookmakers was echter Roger Hiorns (1975), een kunstenaar uit Londen die herkenbare objecten onder meer met chemicaliën verandert.

Hij was genomineerd voor zijn spectaculaire werk Seizure. Hiorns mocht een vervallen appartement in Zuid-Londen volpompen met 95 duizend liter kopersulfaat, dat alle oppervlakken in het huis na drie weken had aangetast met een dikke laag blauwe kristallen. De expositie in Tate toont een ander werk: een vloer die doet denken aan een maan- of woestijnlandschap. Het blijkt een tot stof verpulverde motor van een vliegtuig.

Richard Wright - 'no title' (Reuters) Beeld
Richard Wright - 'no title' (Reuters)
Meer over