Trekt De Mol SBS6 uit haar sluimerende bestaan?

John de Mol wordt volledig eigenaar van SBS Broadcasting (SBS6, Veronica, Net5 en SBS9), zo werd maandag bekend. Wat gaan de tv-kijkers hiervan merken?

Pleun Bierbooms in The Voice of Holland 2017. Beeld YouTube
Pleun Bierbooms in The Voice of Holland 2017.Beeld YouTube

Is Fort Oranje een camping of een krottenwijk, vraagt ex-judoka Dennis van der Geest zich elke woensdagavond af in de docusoap over een permanent bewoonde camping met veel sociale problematiek. Het is een van de weinige nieuwe programma's van SBS6 dat redelijk goed scoort. Afgelopen woensdag stemden ruim 700 duizend mensen af op de familiezender, goed voor een marktaandeel van 12 procent.

Natuurlijk kent de zender - straks net als Net 5, Veronica en SBS 9 volledig in handen van John de Mol - grotere successen. Het nieuwsprogramma Hart van Nederland en het daarop volgende Shownieuws halen dagelijks een marktaandeel van rond de 15 procent. Mr. Frank Visser, de tv-rechter die voorheen op NPO1 zijn licht liet schijnen over erfgrenzen en schuttinghoogtes, is de kijkcijferknaller van SBS6. Hij trekt op maandag meer dan 1 miljoen kijkers.

Toch is de vraag 'camping of krottenwijk' de laatste zeven jaar ook een beetje op de zender zelf van toepassing. In de hoogtijdagen droeg SBS6 de geuzennaam 'campingzender' met trots. Als geen ander zou de zender weten waar de gewone Nederlander behoefte aan had. In 2007 woedde er nog een heuse 'ijsdansoorlog' tussen RTL4 en SBS6, waarin beide netten gelijktijdig een roedel BN'ers het ijs op joegen. SBS6 won die oorlog toen glansrijk.

Voor eerzuchtige John De Mol past SBS in streven naar 'Media City'

Media-ondernemer John de Mol neemt het sluimerende SBS volledig over en aast intussen nog op Telegraaf Media Groep. Kenners vragen zich af wat hem bezielt.

Sluimerend bestaan

In de jaren daarop bracht RTL4 succesprogramma's als Ik hou van Holland en The Voice of Holland op tv. Deze formats van Talpa, het bedrijf van John de Mol, gaven SBS6 het nakijken. De opwinding was dan ook groot in 2011 toen John de Mol samen met Sanoma de zender kocht. De grote formatbedenker zou SBS6 uit het slop kunnen trekken. Met de realitysoap Utopia had De Mol weliswaar een hit te pakken - nog steeds volgen dagelijks 500 duizend mensen de niet zo utopische microsamenleving - maar het grote succes bleef uit. SBS6 leidt zo al jaren een sluimerend bestaan als derde zender van Nederland: niet irrelevant, maar ook niet heel gevaarlijk voor de concurrentie. NPO1 blijft nummer 1 met een marktaandeel van 24,5 procent (maart), RTL4 volgt met 15,1 en SBS6 met 7,5 procent.

De samenwerking tussen Sanoma en De Mol verliep niet vlekkeloos. Die laatste had meer willen investeren, maar daar was Sanoma financieel niet toe in staat. Inhoudelijk zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. De Mol gebruikte SBS6 al als proeftuin voor zijn formats. Net als in 2011 zijn de ogen gericht op zus Linda de Mol, al jaren de publiekslieveling van RTL4. Destijds bleef ze haar zender trouw. Wel verlengt ze haar contract steeds maar met twaalf maanden, omdat ze 'niet houdt van wegen die al lang geplaveid zijn', zei ze twee jaar geleden tegen de Volkskrant. Haar manager Xenia Kasper reageerde maandag niet op meerdere verzoeken om een reactie van Linda de Mol.

(Loes Reijmer)

Successen

The Voice of Holland
Talentenjacht met blinde audities. Internationaal een zeer groot succes, hier al jaren te zien bij RTL 4. Het programma won in 2012 de Gouden Televizier-Ring. In Amerika won het inmiddels al twee Emmy Awards. Het programma loopt sinds 17 september 2010.

Utopia
Volgt op het succes van eerdere reality-programma's Big Brother (van zijn vorige bedrijf Endemol) en De Gouden Kooi. Een groep van 15 mensen op een afgesloten terrein wordt 24 uur per dag met camera's gevolgd. Loopt sinds 31 december 2013.

In dit artikel probeerden we vorig jaar het succes van het programma te verklaren. Het voelt alsof de inwoners mijn vrienden zijn.

undefined

Ik hou van Holland
Succesvolle zaterdagavondshow met Linda de Mol die sinds 8 maart 2008 wordt uitgezonden. Wordt als format verkocht onder de titel I love my country. In veel landen is een variant te zien (geweest).

Daten in het donker
Liep van 2007 tot 2012, in drie seizoenen. Doel van het programma was om uit te zoeken of mensen verliefd op elkaar kunnen worden zonder elkaar te zien. In Nederland werd er niet bijster goed naar gekeken, maar in het buitenland werd het programma goed ontvangen.

Tegenwoordig heet een datingshow al gauw een 'sociaal experiment', schreef Gidi Heesakkers eerder. (+)

De jongens tegen de meisjes
Zaterdagavondprogramma bij RTL 4 met Tijl Beckand en Chantal Janzen, waarin een team van mannen en een team van vrouwen het tegen elkaar opneemt. Loopt sinds 21 mei 2011. Het format Battle of the sexes is aan zeker zeven landen verkocht.

undefined

De gemene deler
Spelprogramma van de Bankgiro Loterij waarin kandidaten proberen zoveel mogelijk geld te verdienen. Verschillende seizoenen op RTL4 en SBS 6, maar is vooral in het buitenland een succes.

Max Pam vondt het programma niet onaardig, schreef hij destijds: 'Tit for Tat en hiervan afgeleide duivelse dilemma's zitten in De gemene deler verstopt.'

Flops

NSE (Nieuws Sport en Entertainment)
Dagelijks nieuwsprogramma van Beau van Erven Dorens dat in 2005/2006 op de zender Talpa (later Tien) te zien was. Kampte met tegenvallende kijkcijfers en won in 2006 De Gouden Kliko van BNN voor het slechtste televisieprogramma.

The Next Pop Talent
Talentenjacht bij SBS 6 waarbij de juryleden een hendel konden overhalen als ze een auditie slecht vonden. Drie hendels betekende game over. Het sloeg niet aan en het programma stopte na een seizoen.

The winner is
Een talentenjacht die werd gepresenteerd door Beau van Erven Dorens en te zien was bij SBS 6. Liep van 26 januari 2012 - 15 maart 2012 en trok in het begin iets meer dan een miljoen kijkers, maar dit liep snel terug.

Wat een poppenkast!
Dit programma liet zich het best omschrijven als een soort TV-Kantine met poppenversies van bekende Nederlanders. De eerste uitzending bij SBS 6 trok 660 duizend kijkers, daarna nam het aantal kijkers gestaag af.

John de Mol bemoeide zich met de kleinste details, zoals de borsten van Eva Jinek. 'Die waren te klein, vond ik.' (+)

Mijn man kan niet dansen
Amusementsprogramma met Humberto Tan op RTL 4 waarin mannen die niet kunnen dansen worden begeleid door professionele danscoaches. Werd na twee uitzendingen van de buis gehaald wegens tegenvallende kijkcijfers.

The Face
Reality-show met Sylvie van der Vaart uit 2012 waarin professionele modellen de strijd met elkaar aanbinden om uiteindelijk 'het gezicht' te worden. Het was te zien bij RTL 5, maar er keken amper mensen naar.

Can't buy me love
Nog een mislukte poging om het succes van Big Brother te evenaren. Een groep mensen werd drie maanden opgesloten in een luxe villa en konden daar geld winnen of de liefde van hun leven vinden. Uitgezonden op RTL 5 van augustus tot november 2008.

Meer over