Actie / Thriller / Misdaad

Transformers: age of extinction

Transformers neigt naar parodie, maar juist dat maakt het behapbaar

Berend Jan Bockting

`You cannot stop technology¿, zegt een door Stanley Tucci gespeelde Steve Jobs-achtige zakenman ergens in Transformers: Age of Extinction, het vierde deel van de even succesvolle als verguisde filmserie over buitenaardse robots die in auto¿s kunnen veranderen. De man is vastbesloten om zelf een robotleger te fabriceren, sinds de strijd tussen de Transformers en Decepticons, goede en slechte robots, aan het eind van deel 3 in het voordeel van eerstgenoemden werd beslecht.

Eerder in de film moppert een oude bioscoopbaas over de huidige staat van cinema, waar je tegenwoordig wordt overspoeld door sequels en remakes. Hij wijst op een poster van de John Wayne-western El Dorado, uit 1966. Dát was pas een goede film, zegt-ie. Hij verzwijgt dat El Dorado een remake is van Rio Bravo (1959), ook met Wayne, en beiden geregisseerd door Howard Hawks.

Het zijn twee scènes waarmee Bay de regels voor zijn speelveld vastlegt: verwacht geen mea culpa van de man, laat staan verhalende originaliteit of, God verhoede, bijbehorende logica. Transformers: Age of Extinction is alles wat Bay zo succesvol én verworpen maakt. Een film gemaakt met technisch vernuft, over technisch vernuft, waarin de rol van mens is gedegradeerd tot een uiting van photoshopesthetiek, van Mark Wahlbergs spierballen tot de blote benen van Nicola Peltz (overigens verdween Shia LaBeouf, hoofdrolspeler in de delen 1 tot en met 3, geruisloos van het podium). Het neigt naar parodie, maar juist dat maakt het behapbaar.

Weer kent Bay geen enkele maat, waardoor het soms lastig is om te zien hoeveel hij eigenlijk goed doet. Wie zich echter durft te laten overrompelen, en geen logisch nut zoekt achter een ruimteschip dat met een magneet delen van Hong Kong opslokt terwijl een robot op de rug van een vuurspugende dinosaurusrobot door de straten galoppeerd, krijgt abstracte kunst in de gedaante van uitzinnige destructiecinema.

Meer over