CD-recensieJoel Ross
Tijdens het luisteren naar Joel Ross’ Kingmaker vraag je je af waarom er niet meer jazz met vibrafoon wordt gemaakt ★★★★☆
De vibrafoon hoor je helaas maar weinig – en naar het lijkt zelfs steeds minder – in de jazz. Milt Jackson en Bobby Hutcherson zouden best wat meer navolgers mogen krijgen, denk je tijdens een luisterbeurt van het fraaie Kingmaker van Joel Ross.
Hij laat zijn tintelende vibrafoon zegevieren op zijn met zijn vaste band ingespeelde debuutalbum op Blue Note.
We kenden Ross al onder meer van het vorig jaar verschenen monumentale Universal Beings van drummer Makaya McCraven, maar Ross blijkt zelf zowel een uitstekend componist als gedreven bandleider.
Met name als hij zijn noten laat interfereren met die van (alt)saxofonist Immanuel Wilkins ontstaat er iets moois. Dan gaat Ross zelf wat feller met zijn stokken in de weer en dralen de twee een beetje uitdagend om elkaar heen. Touched By an Angel en het titelstuk zijn de hoogtepunten op het album. Het vijftal bandleden neemt de ruimte, waarna je moet concluderen dat het Ross zelf is die het verschil maakt.
Jazz
Joel Ross
Kingmaker
Blue Note/Universal
★★★★☆