thrillers

Dit is een onvolledig lijstje, en de uitgedeelde cijfers zijn ook vrij arbitrair. Want zo gaat dat met persoonlijke lijstjes....

Wat opvalt in veel thrillers van het afgelopen jaar is het politiek en sociaal engagement, al decennia een van de pijlers van het genre. Geen gezeur over de al of niet wenselijke betrokkenheid van schrijvers bij de maatschappij; veel misdaadauteurs vinden de thriller een ideaal vehikel – met een gulle keus in morele dilemma’s – om hun analyse van maatschappelijke ontwikkelingen en wantoestanden in een gloeiend heet bad van psychisch of fysiek geweld te presenteren.

Voor research deinzen ze ook niet terug. Het resultaat: goed onderbouwde, interessante verhalen, waar de lezer tussen lijken en leed door nog iets van opsteekt. Al of niet politiek machtsmisbruik, hebzucht, en oorlogsleed, gooien hoge ogen. Meest in het oog springend blijft het menselijk tekort in alle vormen. Het klassieke gegeven van de mens in strijd met zichzelf en het doel dat hij zich in het leven gesteld heeft.

Tuinier van de nacht van George Pelecanos begint in Washington, 1985, met een agent Moordzaken van middelbare leeftijd die op zijn knieën naar een dood meisje van 14 staart, alsof hij wacht tot ze wakker zal worden. Chaos van Escober begint in San Sebastián, waar een Britse militair – als een gekweld mens uit Bosnië teruggekomen – misleid, verraden en bijna gedood wordt.

De volkomen verschillende verhalen hebben met elkaar gemeen dat ze met grote intensiteit en empathie zijn geschreven. Beide kenmerken, of één ervan, gelden voor alle 10 boeken. En voor de auteurs die wel een heel goed boek hebben geschreven, maar ook niet op de lijst voorkomen. Zoals Kjell Eriksson, John Sandford, Karin Slaughter, Ian Rankin, Mo Hayder, David Lawrence, Louise Welsh, Arnaldur Indridason, Elizabeth George, Arne Dahl; en dat is maar wéér een greep.

Van Michael Connelly is er al een nieuw boek uit, Echo Park. Eerste zin: ‘Het was de auto die ze zochten.’ En vandaar reizen we weer mee, de duisternis in, van een kofferbak, of van een ziek brein, op zoek naar inzichten of antwoorden, die misdaadliteratuur ons aanreiken.

Ineke van den Bergen

Meer over