RecensieSolo pour octopus

Theatergroep Rimini Protokoll laat octopus Sète een hypnotiserende solo dansen ★★★★☆

Het is fascinerend onder­water­theater, met prachtige kleuren en een indringende soundscape.

Temple du présent - Solo pour octopus Beeld Philippe Weissbrodt
Temple du présent - Solo pour octopusBeeld Philippe Weissbrodt

Per dag wordt wereldwijd een miljoen ton inktvis gegeten. De zeeën zitten kennelijk vol met dit dier dat een sterrenstatus heeft bereikt door de Netflix-documentaire My Octopus Teacher. Daarin wordt verslag gedaan van de opmerkelijke relatie tussen filmmaker Craig Foster en een octopus in de onderzeese kelpbossen van Zuid-Afrika.

Het Duitse theatercollectief Rimini Protokoll haakte daarop in met de ‘aquarium’-voorstelling Temple du présent – Solo pour octopus, die afgelopen week te zien was bij NTGent. In het theater is een enorm aquarium neergezet met daarin 1300 liter water en één octopus: Sète heet ze, genoemd naar de Zuid-Franse stad waar ze door de theatermakers op de voedselmarkt is gekocht.

Met een paar onderwatercamera’s volgen we haar een uur lang in een bij tijd en wijle hypnotiserende performance. Na wat praktische informatie (de octopus heeft drie harten, geen oren en in elk van de acht tentakels eigen hersens) neemt Sète de voorstelling over met een prachtige dans waarin haar acht armen ieder hun eigen gang gaan. Haar kop wordt geprojecteerd op de achterwand van het aquarium en lijkt een mix van ET en een alien.

Als performer Nathalie Küttel bij het aquarium gaat staan, en later ook haar handen in het water steekt, zoeken mens en dier contact, tot een intieme streling en een plotselinge beet aan toe. Wat volgt is een aandoenlijk spel van aantrekken en afstoten tussen twee intelligente wezens, in een combinatie van angst en opwinding. Dat alles gefilmd in prachtige kleuren en met een indringende soundscape als ondergrond.

De vraag die na dit fascinerende onderwatertheater rest: is Sète na de voorstelling als gefrituurde calamares opgegeten of teruggegeven aan de zee? Hopelijk dat laatste.

Temple du présent – Solo pour octopus

★★★★☆