film

The Woman in the Window herinnert aan Hitchcock-film Rear Window, maar ontspoort volkomen ★★☆☆☆

De opvallende, vervreemdende cameravoering verbeeldt de pleinvrees van het zichzelf opsluitende hoofdpersonage.

The Woman in the Window  Beeld
The Woman in the Window

Al maandenlang waagt kinderpsycholoog Anna Fox (Amy Adams) zich niet meer naar buiten. Het vertrek van haar echtgenoot (Anthony Mackie), die ze in de Netflix-thriller The Woman in the Window enkel nog via de telefoon spreekt, lijkt een onoverwinbare pleinvrees te hebben veroorzaakt. Haar dochtertje ziet Anna ook al niet meer.

Regisseur Joe Wright (Atonement, Anna Karenina, Darkest Hour) toont Anna vooral terwijl ze in kamerjas rondscharrelt, medicijnen wegspoelend met rode wijn. Haar gigantische huis, gelegen in een nette buurt in Manhattan, biedt volop ruimte om eindeloos te dwalen.

Verder doet Anna wat thuis geïsoleerde filmpersonages wel vaker doen: met haar fotocamera bespioneert ze voortdurend haar nieuwe overburen, à la James Stewart in Alfred Hitchcocks voyeurthriller Rear Window (1954). Dat Anna in de beginscène nou net die film heeft opstaan, belooft weinig goeds.

Anna kan inderdaad beter niet bij de Russells naar binnen gluren. Maar ja, hoe moet ze de verleiding weerstaan wanneer achtereenvolgens Ethan Russell (Fred Hechinger), zijn moeder (Julianne Moore) en zijn agressieve vader (Gary Oldman) haar bizarre bezoekjes brengen en zich in huize Russell iets gruwelijks lijkt af te spelen?

Met deze bewerking van A.J. Finns gelijknamige bestseller bewijst cineast Wright opnieuw zijn voorkeur voor hyperstilering. Wat we zien in The Woman in the Window versmelt vaak vol enthousiaste overdrijving met Anna’s perspectief. Dankzij de vervreemdende cameravoering van Bruno Delbonnel lijkt het opvallend donkere huis soms te kapseizen, terwijl ziekelijke kleuren door het schemerduister bijten. Wanneer Anna zich onder een bloedrode paraplu verschuilt om de straat over te steken, filmt Delbonnel haar eerst van bovenaf om vervolgens, in een neerwaartse camerabeweging, óók onder het regenscherm te glippen. Als visualisatie van Anna’s pleinvrees is The Woman in the Window nog het meest geslaagd.

Intussen broedt het script van Tracy Letts (ook te zien als Anna’s psycholoog) op een verrassend bedoelde plotwending, die funest uitpakt. Met de entree van twee rechercheurs (Brian Tyree Henry en Jeanine Serralles) zakt de boel ineen. De ene onzinnige onthulling volgt op de andere, de rake hyperbolen van de eerste helft verzanden in kitsch en het acteerwerk voelt opeens geforceerd in plaats van smakelijk melodramatisch.

Een door sterren bevolkte C-film, dat is de muffe nasmaak van The Woman in the Window .

The Woman in the Window

Thriller

★★☆☆☆

Regie Joe Wright

Met Amy Adams, Fred Hechinger, Gary Oldman, Julianne Moore, Jennifer Jason Leigh, Wyatt Russell, Brian Tyree Henry, Jeanine Serralles, Tracy Letts, Anthony Mackie, Mariah Bozeman.

100 min., te zien via Netflix.

Meer over