The Scene Of The Crime

Lavette heeft blazers nodig

Gijsbert Kamer

Ze beschikt nog altijd over een van de fraaiste soulstemmen, maar sinds Bettye LaVette (61) in 2000 uit de vergetelheid werd geplukt, viel er op alle platen wel wat aan te merken.
Het lijkt wel alsof ze zich er voor schaamde een soulzangeres te zijn en liever om zich heen keek naar rockzangeressen. Zo neigde haar vorige plaat I've Got My Own Hell To Raise meer naar rock en blues dan naar datgene waar ze nog altijd onovertroffen in is: soul.

Voor haar nieuwe plaat ging ze, onder dwang van haar platenfirma, terug de befaamde Muscle Shoals studio's in Alabama in, waar ze ooit haar beste werk opnam. Een paar begeleiders van weleer doen mee, maar helaas geen blazers. Zo leunt The Scene Of The Crime net iets te veel op de rockgitaren van de overigens knap spelende Drive-By Truckers, de band die er voor haar bijgezocht werd.
Wel zingt LaVette hier ongenadig diep en intens, maar de composities hadden iets pittiger gemogen, en een volgende keer moet er echt een blazerssectie aan het studiobudget worden toegevoegd. Dan zal LaVette haar ultieme soulplaat maken.

Meer over