Actie / Thriller / Misdaad

The Killing

De planning van perfectionist Stanley Kubrick

Precisie - dat is de belangrijkste karakteristiek van The Killing, de film
waarmee regisseur Stanley Kubrick in 1956 doorbrak en die nu door het Filmmuseum opnieuw wordt uitgebracht.

Kubrick had eerder enkele korte films gemaakt, en twee in eigen beheer geproduceerde speelfilms. Met The Killing, over een overval op een renbaan, kreeg hij zijn eerste kans bij een Hollywoodstudio. Hij liet de gelegenheid niet onbenut. Wat de meesterlijke film noir onderscheidt van
vergelijkbare producties is deels de knappe vertelstructuur, maar vooral die precisie: een ongekende aandacht voor details, voor symmetrie in beeld en voor zorgvuldig uitgewerkte camerabewegingen.

De nauwgezette uitvoering is niet alleen een stijlkenmerk, maar ook het terugkerende thema van de film.

De overval, die plaats moet vinden tijdens de cruciale zevende race van een drukke dag op de renbaan, is een gezamenlijke actie van een groep misdadigers, die steeds vanuit een ander perspectief wordt gevolgd. Een
huurmoordenaar schiet een paard neer om chaos onder het publiek te veroorzaken; een dronkeman veroorzaakt een gevecht om de aandacht van de beveiliging te trekken; een kassier laat tegelijkertijd de overvallers
binnen. Alles moet op het juiste moment gebeuren in het concept van de door Sterling Hayden gespeelde gangster die met ijzeren wilskracht de anderen probeert te controleren.

Elke nieuwe episode in The Killing begint met een vertelstem die eerst benadrukt hoe laat het is - op de minuut. Dat geeft de film een strak basisritme, en de spannendste scènes ontstaan vervolgens wanneer
toevalligheden de gereguleerde opzet dreigen te verstoren.

De uitkomst van de misdaadplot lijkt zelfs te willen zeggen dat elke poging plannen te maken en gebeurtenissen te beheersen door menselijke onvolkomenheden en het noodlot tot mislukken is gedoemd. Maar dat is een
les die Kubrick zelf niet trok; hij werd in latere jaren alleen maar obsessiever, een regisseur die eiste dat acteurs scènes tientallen of honderden keren overdeden en elk aspect van zijn films persoonlijk
overzag.

De mislukte perfecte misdaad in The Killing was het startpunt van de loopbaan van de grootste perfectionist uit de filmgeschiedenis.


Meer over