TIPONLINE CULTUUR

The artist is present: RAI zet Kurtágs meesterlijke Fin de partie online

V’s tip van de dag voor een onlinedosis kunst en cultuur.

Filmstill uit ‘Fin de Partie’ in Teatro alla Scala in Milaan.

Dertig jaar wachtten we op een opera gebaseerd op een stuk van Samuel Beckett. En toen was daar, in februari 2019, ineens Fin de partie, eindspel. De componist is György Kurtág. De Hongaarse grootmeester van de miniatuur, geprezen om zijn uiterst kernachtige stijl, debuteerde op z’n 93ste in het operagenre. Pierre Audi, die het stuk ooit als verse operadirecteur in Amsterdam had besteld, tekende voor de regie.

Het verhaal gaat over Hamm, een blinde oude man, en zijn bediende Clov. Hamm zit in een rolstoel, Clov kan niet zitten. Hamms ouders Nell en Nagg hebben geen benen meer en leven in een prullenbak, waardoor het geheel ook iets wegheeft van Sesamstraat. En de muziek? Eens te meer bleek hoe goed Kurtág is in het toonzetten van gemurmel, gefluister en gegeeuw.

Drie keer was Fin de partie te horen bij De Nationale Opera, daarvoor was het stuk te zien in het Teatro alla Scala. Op de website RaiPlay.it is een registratie uit Milaan te zien. Nog een reden om de Italianen te koesteren, die op dit moment al onze steun verdienen.

Lees verder

Dit schreven we naar aanleiding van de première van Fin de partie in Milaan: vijf redenen waarom dit de operapremière van 2019 was.

Onze recensie van de Nederlandse première: ‘fragmentarische noten op een tekst vol raadsel’.

Meer over