THEATERRECENSIETori

Tekstbewerker Maarten van Hinte en regisseur Marjorie Boston maken van Tori een flitsende hiphopvoorstelling ★★★★☆

Het verhaal, naar een boek van Brian Elstak, zit vol met subtiele verwijzingen naar de actualiteit.

Beeld uit Tori van Het Nationale Theater.Beeld Bowie Verschuuren

De opkomst van de gevaarlijke Vos Boss zet het hele theater in rep en roer. Rolschaatsend draait hij in sierlijke cirkels om de drie mensenkinderen Cel, Bone en Zi. Hij wil hun tori’s hebben, de verhalen die hun vader heeft verzonnen, om ze uit te geven en er ontzettend veel geld mee te verdienen. Maar de kinderen verzetten zich tegen deze rood­harige kapitalist, die het niet gewend is om te verliezen. Hij stuurt zijn handlanger Piep de Rat achter ze aan.

En zo beleven de kinderen nog veel meer avonturen in de stripachtige jeugdvoorstelling Tori van Het Nationale Theater. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2017 van Brian Elstak. Tekstbewerker Maarten van Hinte en regisseur Marjorie Boston maakten er een flitsende hiphopvoorstelling van. Er zijn een skateramp, graffiti en een constante stroom aan hiphop uit de draaitafel van DJ Jasmine Perez.

Acteurs Leandro Ceder, Ivan Words en Ritzah Statia spelen de drie kinderen. Met hun potloodzwaard, schild en krachtige tijgerklauw voeren ze de verhalen van hun vader op. Hun impulsieve, beweeglijke spel valt uitstekend samen met de illustraties van Brian ­Elstak, die op een groot scherm tot ­leven komen.

Behalve Vos Boss en Piep de Rat krijgen ze ook te maken met een roddelende krokodil, ongebreideld populisme en uiteindelijk zelfs een volks­opstand. Zo zit het verhaal vol met subtiele verwijzingen naar ­actuele thema’s, zonder dat het moralistisch wordt. Wat beklijft, is de verbeeldingskracht van de kinderen en natuurlijk hun vader (Bryan Druiventak) die het allemaal verzint. Verbeeldingskracht als over­levingsmechanisme in een wereld vol ratten en vossen.

Tori

Theater (6+)

★★★★☆