Taocheng Wang onderzoekt rolverdeling tussen seksen

Tulpen en de stereotiepe rolverdeling tussen de seksen, nee, de clichés ontbreken niet bij de expositie van Evelyn Taocheng Wang, een Chinees in Nederland die eerst man was en nu vrouw is.

Rutger Pontzen
null Beeld
Beeld

Het blijft natuurlijk speculeren, maar toch moet de vraag worden gesteld: kan ik me als heteroseksuele man (ook blank en, jawel, van middelbare leeftijd) voorstellen hoe het is me te laten ombouwen tot, zeg, een jonge, Chinese vrouw? Of überhaupt tot welke andere gedaante ook? Een Zuid-Amerikaans meisje? Thaise maagd?

Zou ik dan ook niet wat steun kunnen gebruiken? Iets tastbaars. Een krachtdadig voorbeeld dat mijn wankele transitie meer houvast zal geven. Een gespierde man. Een wulpse vrouw. Clichés voor de duidelijkheid.

De vragen kwamen in me op in De Hallen, waar Evelyn Taocheng Wang, winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2016, haar eerste museale solo heeft.

Evelyn Taocheng Wang

Allegory of Transience. De Hallen, Haarlem, t/m 7/5.

En wel om drie redenen. Evelyn Taocheng Wang (1981) is geboren in China en woont nu in Nederland. Ze was eerst een man en is nu een vrouw. En in haar video's komen steevast een halfnaakte bodybuilder en een schaars geklede, wulpse dame voor.

Waarom eigenlijk?

De twee bloteriken duiken als Adam en Eva overal op. Aan boord tijdens een rondvaart over de Haarlemse grachten, aan de begroeide oever langs het water, tijdens een nachtelijk wandeling van de kunstenares. Ook in de kelders van het Frans Hals Museum, waar Wang op zoek is naar gespierde heren en rondborstige dames in de 17de-eeuwse, Hollandse schilderkunst.

Kortom, overal lijkt Wang op zoek te zijn naar tastbare bewijzen hoe verschillend mannen en vrouwen eruit zien. Een verschil dat ze zelf, van man naar vrouw, heeft overbrugd. Mooi dat Wang daarvoor de oude schilderkunst als voorbeeld neemt. Ook in een ruimtevullende installatie met papieren kussentjes waarop de tulpenmanie uit de Gouden Eeuw is verbeeld. Een manie die uiteindelijk een windhandel bleek te zijn, even tijdelijk als de bloei van de tulp zelf.

Tulpen en de stereotiepe rolverdeling tussen de seksen, nee, de clichés blijven ons in Haarlem niet bespaard. En dat om ons bewust te maken dat alles zich juist in een constante flow van verandering bevindt, zoals ook de titel aangeeft: Allegorieën van vergankelijkheid - wat ook voor een oudere, blanke, heteroseksuele man leerzaam is.

Meer over