Talkshowstatus: een profielfoto die ertoe doet

Opvallend geliefd bij journalisten en deskundigen van het mannelijk geslacht; een portret van hun tv-optreden op hun socialmediaprofiel. Meerwaarde?

Nadia Ezzeroili
Bovenste rij van links af: Roos Schlikker, Thomas van Vugt, Willem Feenstra. Onderste rij van links af: Huib Modderkolk, Lieke Lamb, Frank Hendriks. Beeld
Bovenste rij van links af: Roos Schlikker, Thomas van Vugt, Willem Feenstra. Onderste rij van links af: Huib Modderkolk, Lieke Lamb, Frank Hendriks.Beeld

Dat het verstandig is om je profielfoto op sociale media bedachtzaam te kiezen, hebben onderzoeken (onder meer van van socialmediablog PhotoFeeler en Princeton University) herhaaldelijk aangetoond. Daaruit kwam een aantal aanbevelingen voort. Zo moet je, wil je meer dates scoren via Tinder, vooral glimlachen mét zichtbare lachrimpels. Een zonnebril op je LinkedInprofielfoto? Niet doen: dan maak je een onbetrouwbare indruk. En wie niet hard over wil komen, kan zwarte kleding beter vermijden. Elk detail zou iets van je persoonlijkheid blootleggen, of in elk geval iets suggereren over je karakter en vaardigheden.

Nu constateren we een interessant fenomeen dat, in hetzelfde licht, óók iets zou moeten zeggen over de persoon op de profielfoto: het talkshowdecor als achtergrond. Opvallend geliefd bij journalisten en deskundigen van het mannelijk geslacht. De mannen en een enkele dame staan afgebeeld met een serieuze blik of ontspannen lach, als professionals met charisma en kennis van zaken.

'Handig'

Er zijn zo onderhand talloze deskundigen in talkshows en nieuwsprogramma's verschenen, maar relatief gezien is het nog altijd weinigen gegeven om door een goed bekeken televisiemedium gevraagd te worden voor een praatje. Je moet iets te vertellen hebben. En je moet mediageniek zijn, want wie de uitstraling heeft van een dooie vis, krijgt geen podium (meer). Deskundig of niet.

Kortom: het talkshowdecor en de microfoon van een herkenbare nieuwszender geven status. Tenminste, dat lijkt het decor te suggereren. Toch?

Volkskrant-journalist Willem Feenstra laat desgevraagd weten dat zijn profielfoto een printscreen van zijn optreden in RTL Late Night, oortje en microfoontje, wit overhemd met blauw jasje vooral 'handig' is. Hij had naar eigen zeggen nog geen goede foto waarop hij netjes gekleed stond. 'En in een nette outfit kom je professioneler over. Twitter gebruik ik voor mijn werk, dan ga ik niet in een trainingspakkie poseren.'

Sympathie en invloed

In 2014 analyseerde socialmediablog PhotoFeeler 800 profielfoto's aan de hand van 60 duizend beoordelingen. Hierbij moesten respondenten beoordelen in hoeverre de persoon op een profielfoto competentie, sympathie en invloed uitstraalt. Wat blijkt? Een subtiel benadrukte kaaklijn werkt in je voordeel, kies bij een portretfoto niet voor een close-up, maar laat je tot de taille fotograferen. Ter overweging: wie een kleurrijke foto plaatst, wordt minder invloedrijk geschat.

IJdelheid

Toch zijn er maar liefst twee Tegeluitreikingen geweest, de Nederlandse journalistenprijs, waarbij Feenstra in nette kledij een prijs won én uitgebreid door de pers werd gefotografeerd. Foto's die volgens Feenstra's redenering ook in aanmerking komen voor een profielfoto op Twitter. Feenstra: 'Een profielfoto van mezelf met prijs en confetti op mijn schouders, dat zou toch een beetje raar zijn?'

NRC-journalist Wouter van Noort veranderde zijn oude foto naar zijn huidige profielfoto - een geïnteresseerd kijkende Ilse DeLange op de achtergrond, brilletje, naam en functie in beeld - toen hij vorige week voor het eerst te gast was bij De Wereld Draait Door. Hij deed dit deels uit ijdelheid, geeft hij toe. 'Ik kreeg eindelijk een uitnodiging om iets te vertellen in DWDD, en ja, ik was stiekem een beetje trots.'

Gevraagd naar de achterliggende reden van de huidige profielfoto van Volkskrant-journalist Huib Modderkolk - DWDD, roze wangen en twee bebrilde mannen op de achtergrond - antwoordt Modderkolk dat hij als onderzoeksjournalist slechts representatief wil overkomen. Wat hij bij collega's in de journalistiek regelmatig als profielfoto ziet (glas bier in de handen en andere joligheid), zou hij naar eigen zeggen nooit overwegen.

Dan, uiteindelijk: 'Ach, je kunt allerlei theorieën bedenken. Maar dankzij de make-up en de goede belichting ziet het er ook gewoon een stuk appetijtelijker uit.'

Mark Misérus. Beeld
Mark Misérus.Beeld
Meer over