'Supermarkt bouw je makkelijker dan museum'

Op landgoed Keukenhof is de bouw begonnen van het Lisser Art Museum, het eigen museum van supermarktondernemer Jan van den Broek. Het duurt allemaal wat langer dan gepland. 'Onze kunstverzameling was een soort supermarktassortiment: breed, maar niet diep.'

Het Lisser Art Museum.

Op een steenworp van kasteel Keukenhof in Lisse staat een cementwagen tussen de bomen. 'Beton voor het Lisser Art Museum' staat er op de mixer, met erboven een ontwerpschets. De bollenstreek wordt zo alvast nieuwsgierig gemaakt naar hetgeen de VandenBroek Foundation over een kleine drie jaar gaat presenteren.

'Het is zo ver, we gaan eindelijk bouwen', zegt een opgetogen Jan van den Broek (71), kunstverzamelaar en pater familias van de 107 Dirk-supermarkten. 'Voor de bouw van een supermarkt draai ik mijn hand niet om, maar dit is van een andere orde. In een supermarkt zet je spullen neer die je zo snel mogelijk wil verkopen. In een museum creëer je ruimte voor spullen waar je nooit meer vanaf wil.'

Toen in december 2013 de vergunningen rond waren, was de verwachting dat het Lisser Art Museum (LAM) in 2016 zou openen. Inmiddels is de planning voorjaar 2018, gelijk met de opening van de lentetuin Keukenhof aan de overkant van de straat.

'Het duurt twee keer zo lang'

Van den Broek: 'Een museum bouwen is twee keer zo duur en duurt twee keer zo lang als je denkt, waarschuwde Joop van Caldenborgh me al.' Die multimiljonair en verzamelaar opent in 2016 zijn museum in Wassenaar. Waar Van Caldenborgh er met de bouw flink de pas in zet (maar zelf ook vertraging opliep), is Van den Broek beduidend minder ongeduldig. 'We nemen de tijd om het goed te doen.'

Het door KVDK Architecten ontworpen museum krijgt vijf hoofdzalen. Tweederde van het gebouw komt boven de grond uit, het onderste deel wordt in het landgoedduin geschoven. Dwars door het museum komt een voetpad, waar wandelaars door glazen wanden al een voorproefje krijgen van wat er binnen te zien is.

Voor de hand liggend thema

Van den Broek verzamelt al decennia kunst. 'Aanvankelijk was het van alles en nog wat, het leek nergens op', zegt hij met zelfspot. 'Het was een soort supermarktassortiment: breed, maar niet diep. Nu richten we ons op een voor de hand liggend thema: consumeren, winkels, markten, verpakkingen. De verzameling is zo leuk geworden, zonde als we het alleen voor de familie zouden houden.'

De collectie bestaat uit een om een verscheidenheid aan disciplines, stijlen, nationaliteiten en stromingen; het zwaartepunt ligt op hedendaagse kunst. De Vandenbroek Foundation verklapt verder niks; werken worden nu alleen buiten Nederland uitgeleend, want alleen zo kan het museum in 2018 een verrassing zijn.

Daarnaast vraagt Jan van den Broek aan grote fabrikantenfamilies om bijzondere stukken uit hun privécollectie uit te lenen voor tijdelijke exposities in het Lisser Art Museum.

Over de kunstaankopen van de Vandenbroek Foundation wordt beslist door vier mensen: Jan van den Broek, zijn zoon Dirk-Jan (38), curator Sietske van der Zanten en adviseur Annabelle Birnie, directeur van het Drents Museum. Jan van den Broek: 'Als een van ons vieren niet is overtuigd van een kunstwerk, dan kopen we het niet.'

De museale collectie krijgt steeds verder vorm, zegt curator Sietske van Zanten. 'Objecten die eerst eenlingen waren, vallen nu steeds beter op hun plek. Het is fijn om de tijd te hebben om de verzameling uit te breiden, want het gaat achter de schermen toch allemaal sneller dan je denkt.'

Meer over