Studie-uitstapje

Veronica gaat lekker. Zo lekker dat dertig leden van de verenigingsraad hun koffers mogen pakken voor een geheel verzorgde trip naar Japan....

Nieuws

Hallo, hallo. Is daar iemand? Die vraag spookte afgelopen maanden door de hoofden van redacteuren en presentatoren van Business Nieuws Radio (BNR). Dat station zendt voornamelijk een non-stop nieuwsoverzicht uit dat twintig minuen duurt. Een formule die is bedoeld voor druk bezette dertigers en veertigers die geen geduld hebben voor Radio 1. Uit de eerste luistercijfers lijkt die aanpak een kans te maken. Onderzoeksbureau Intomart meldt een marktaandeel van 0,2 procent in de maand juli. Ter vergelijking: radio 1 heeft een marktaandeel van 8 procent en radio 5 scoort 0,8 procent marktaandeel. Maar het geldt hier slechts een halve steekproef en bovendien geven veel zakenmannen zich in juli over aan quality time met de kinderen. Alleen over de onderzoekskosten moppert BNR. Het station kreeg een extra rekening van tienduizend gulden, omdat alle proefpersonen nieuwe opschrijfboekjes hebben gekregen waarin het station wordt vermeld. Hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten: 'Een stickertje mocht niet. Dat zou teveel de aandacht trekken bij het invullen.'

God aan banden

Hoe leggen we de EO aan banden? Dat is dit najaar een belangrijk vergaderonderwerp in Hilversum. De NOS-top eist dat omroepen hun vaste avondjes opgeven en een deel van hun programma's over Nederland 1, 2 en 3 verspreiden. Dat doen zij met tegenzin, behalve de Evangelische Omroep die de blijde boodschap graag in zoveel mogelijk huiskamers overbrengt.

Vooral de omroepen op Nederland 1 zijn beducht voor al te diepe gesprekken. AVRO, KRO en NCRV stellen daarom bindende afspraken voor over thema en beoogd publiek per tijdvak. Op die manier moet voorkomen worden dat Avro's TopPop nonstop kan worden afgewisseld door Licht op jongerenkoren. Of de detectiveserie op donderdagavond soms als titel meekrijgt: Zoeken naar Jezus. 'Er is hier best plaats voor het levensbeschouwelijke genre', verzekert netcoördinator Joop Daalmeijer. 'Maar niet midden op de avond.'

Spannend

Hoe spannend was de race om de opvolging van Aad van den Heuvel, jarenlang de eerste man van het goed bekeken KRO-programma Ook dat Nog? Radio-presentator Frits Spits, sinds deze week ook te zien in Ontbijt-tv, werd de winnaar. Opmerkelijk omdat een eerdere tv-poging van Spits mislukte; de jeugdige stem combineerde niet met zijn oude uiterlijk. Voor de KRO was er geen twijfel. 'Wij hebben met vijftien kandidaten screentesten gedaan. Die van Frits sprong er absoluut uit', aldus eindredacteur André van der Toorn in het Algemeen Dagblad. Direct betrokkenen herinneren zich dat wat anders. Ook Wouke van Scherrenburg, verslaggeefster van Den Haag Vandaag, zou tot groot enthousiasme in het KRO-kamp hebben geleid. Maar Van Scherrenburg, die even dacht het amusement van Ook dat nog! te kunnen combineren met serieus journalistiek werk, haakte zelf af. 'In de afweging van die twee banen gaf ik toch de voorkeur aan Den Haag Vandaag', is het enige wat zij er over kwijt wil.

De Gids

Brainstorm bij de NCRV: laten we de NCRV-gids journalistieker en vlotter maken en dat blad voortaan de Gids noemen. En zo geschiedde. Helaas bestaat al 160 jaar een literair maandblad in Nederland dat De Gids heet. Maar daar zitten kennelijk geen NCRV-leden. 'We hebben gisteravond nog met z'n allen vergaderd', stelt een poëzie-redacteur. 'Maar dat onderwerp kwam niet ter sprake. Ik hoor er oprecht van op.' En al zou het literaire gezelschap bezwaar maken, volgens de NCRV hebben zij geen poot om op te staan. 'We hebben de naam eerst laten onderzoeken door merkenbureau Markgraaff', zegt hoofdredacteur Willem Vierdag van de nieuwe Gids. 'De Gids blijkt een soortnaam te zijn die door niemand kan worden geclaimd. Ik geloof dat ook een huis-aan-huisblad zo heet.' '

Meer over