Strijd om NRC tussen twee clubs

‘Als ik iets doe, wil ik bij de besten horen.’ Het zijn woorden uit de mond van Guido van Nispen (44), sinds 2007 directeur van Vereniging Veronica, de enige aandeelhouder van Veronica Holding. Het bij de top willen horen, is een mogelijke drijfveer achter de wens van Van Nispen en Veronica Holding om NRC Handelsblad en nrc.next in te lijven.

Andere redenen zijn moeilijk te vinden, noch in uitspraken van Van Nispen, noch in zijn handelen. Uit een profiel van de Veronica-directeur op de site van Vereniging Veronica blijkt dat hij vooral gek is van nieuwe media en niets heeft met lezen en literatuur.

Met zijn eigen (foto)blog won Van Nispen in 2007 nog een dutch bloggy award, een prijs voor het beste weblog. Bovendien is hij, naast zijn baan bij Veronica, fondsmanager bij het door Ilse Media opgerichte Dutch Creative Industry Fund (DCIF), dat investeert in jonge bedrijven op het gebied van creatieve en nieuwe media.

Ook De Telegraaf is participant in DCIF. Dat is interessant omdat TMG, de uitgever van De Telegraaf, lange tijd in de race was om NRC Handelsblad over te nemen. De banden van Veronica Holding met TMG gaan overigens verder. TMG heeft een belang van 85 procent in Radio Veronica. Veronica Holding bezit 15 procent van de zender.

Veronica Holding mag graag willen, de emotionele afstand tot NRC Handelsblad lijkt groot. Ook het feit dat Veronica, op de lokale Haagse weekkrant Den Haag Centraal na, geen enkele ervaring in het krantenvak heeft, is in haar nadeel. Waarschijnlijk is om die reden de club van Van Nispen uitgekomen bij het Belgische mediabedrijf Corelio. De eigenaar van De Standaard, Het Nieuwsblad/ en De Gentenaar is in eigen land een van de voornaamste concurrenten van De Persgroep van Christian Van Thillo, de huidige eigenaar van NRC Handelsblad en de Volkskrant.

Hoewel Van Thillo zijn directe concurrent wellicht niet graag in het zadel helpt met de verkoop van een sterke Nederlandse titel, is bij bronnen binnen de Persgroep al lang bekend dat de hoogte van het bod en de bijbehorende condities voor Van Thillo de doorslag zullen geven.

Met de verkoop van NRC Handelsblad en de boekendivisie wil Van Thillo ongeveer 120 miljoen ophalen en daarmee de schulden aflossen. Wellicht een goed teken voor NRC Handelsblad is dat Van Nispen vorige week het congres Show me the money bijwoonde. Onderwerp: hoe maak je dat de consument blijft betalen voor journalistieke content?

Meer over