RecensieStrangelove

Strangelove van Kat op het Spek is overdadig maar compromisloos spierballentheater ★★★☆☆

StrangeloveBeeld Roelof Pothuis

When the shit hits the fan is een Engelse uitdrukking die zoiets betekent als ‘er is stront aan de knikker’. Een vrij letterlijke illustratie daarvan is te zien in de voorstelling Strangelove van Kat op het Spek. Een van de spelers gooit een klodder (nep)stront in een draaiende ventilator en jawel, de smurrie vliegt in het rond.

Dit tafereel zou je kunnen uitleggen als de verbeelding van het coronavirus, want daarover gaat Strangelove grotendeels. Of liever: hoe de aarde en zijn bewoners er na de pandemie voorstaan.

Losjes gebaseerd op Dr. Strangelove, de klassieke film van Stanley Kubrick uit 1964 over een naderende atoomramp, bevinden we ons als toeschouwers in een soort warroom waarin drie personages zich hebben teruggetrokken en zich voorbereiden op de ondergang. Een president, een militair en een wetenschapper.

Na een korte inleiding over de stand van zaken in de cultuursector (‘wij ­bevinden ons in een cultureel Tsjernobyl’), volgt een tekstwaterval over de gewone, hardwerkende Nederlander en de kortzichtigheid van de anderhalvemetersamenleving. En nog veel meer: de tekst van Ko van den Bosch is een mix van intelligente satire, soms ondoorgrondelijke filosofische verhandelingen en kwajongensgedoe.

De performers zijn de ontketende Ko van den Bosch zelf, de mallotige Peter Van de Meulebroecke en de beschouwende, getergde Thijs Prein. Ze overgieten zich met liters desinfectiegel, glibberen en glijden ruim een uur lang over het spekgladde podium, maken soms een enorme smak. Intussen stort het podium in en ontploft de water­koker.

Overdadig, maar compromisloos spierballentheater, dat is het.

Strangelove

Theater

★★★☆☆

Door Kat op het Spek.

17/7, Peepshow Palace/Brakke Grond, Amsterdam. Tournee t/m 19/8.

Meer over