RecensieConcert Eminem

Stoer en teder gaan bij Eminem nog altijd heel goed samen (vier sterren)

De wereld houdt nog steeds van Eminem, met die hakkende en razendsnelle raps die niemand op aarde zo vloeiend in een microfoon kan spugen, hoe lang hij ook oefent.

Eminem in het Goffertpark Beeld @jeremydeputat
Eminem in het GoffertparkBeeld @jeremydeputat

Wie voor één concert een compleet festivalterrein uit de grond stampt, moet ook wat te bieden hebben. Dat zal Eminem hebben gedacht toen hij aan de tekentafel zat voor zijn Revival-tournee. En dus staat het uitverkochte Goffertpark donderdagavond met de ogen te knipperen als het witte doek valt en op het podium een band van een man of twintig tevoorschijn plopt, inclusief strijkorkest. Eminem met orkest. We gaan in het hoofd even op zoek naar de reset-knop.

Maar paniek is niet nodig, blijkt al bij de openingssessie. De strijkers zijn moeilijk te horen, onder de wat bruuske beats – ook van een live-drummer – en bijvoorbeeld de opmerkelijk prominente, scheurende gitaren. Wat je dan ook al weet: Eminem gaat gewoon goed worden, bij zijn terugkeer in Nederland, na vijftien jaar afwezigheid. De drie nummers die hij er in het eerste kwartier uit ramt zijn hard, gepast furieus en bijzonder indringend.

Eerst Kill You, dat weinig vergevingsgezinde liedje over moeder Eminem. Dan de aanklacht tegen het thuisland, die akelig actueel klinkt: White America. Gevolgd door de woordenatletiek van Rap God, met die hakkende en razendsnelle raps die niemand op aarde zo vloeiend in een microfoon kan spugen, hoe lang hij ook oefent – en dat doen zo te zien in het Goffertpark nog steeds heel veel vriendenclubs.

De comeback van Eminem manifesteerde zich vorig jaar in de tegenvallende plaat Revival. Eminem zocht op dat album de beschutting van grote popnamen als Ed Sheeran, Beyoncé en Pink. Het leverde wat waterige hiphoppop op, maar de plaat werd desondanks een van de grootste verkoopsuccessen van 2017. Jawel hoor: de wereld houdt nog steeds van Eminem, de man die zijn eigen leven en worstelingen zo genadeloos in knetterharde rapteksten heeft weten te vatten. Maar die toch ook behoorlijk larmoyant kan zijn, en daar live, zo blijkt, prima mee wegkomt.

Eminem in het Goffertpark. Beeld @jeremydeputat
Eminem in het Goffertpark.Beeld @jeremydeputat

Kijk hoe hij het nummer Walk on Water uitvoert, van die nieuwe plaat. Zijn woordenstroom is hier zangerig in plaats van hamerend en hij brengt de tekst ermee tot leven. Walk on Water is misschien wat kitscherig, zeker op plaat, maar omdat Eminem vierkant staat achter die teksten over prestatiedruk en faalangst, krijgt het lied in het Goffertpark de heilzame kracht van een powerballad. Knap hoor, hoe Eminem stoer en teder tegelijk kan zijn en uit die stemmingswisselingen feitelijk zijn hele oeuvre weet te scheppen.

Hij houdt het warme gevoel vast. In Love the Way You Lie, met gastzangeres Skylar Grey, gaan woede en berusting net zo mooi samen, ook omdat het nummer vanuit de tekst wordt vertolkt en niet vanuit een of andere hiphop-pose. Juist daarom blijven je ogen vastgeplakt aan dat mannetje op dat grote podium, die ‘Rap God’ onder die hoodie: hij heeft echt wat te vertellen. En al is Eminem voor de nieuwe generatie misschien wat gedateerd, de hiphop kan hem er nog heel goed bij hebben.

Eminem in het Goffertpark. Beeld @jeremydeputat
Eminem in het Goffertpark.Beeld @jeremydeputat
Meer over