PicsSpielberg en Netflix

Steven Spielberg in zee met Netflix: gooit hij zijn principes te grabbel?

 Steven Spielberg.  Beeld Getty
Steven Spielberg.Beeld Getty

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Wonderlijk filmnieuws deze week. De filmmaatschappij van Steven Spielberg gaat films produceren voor streamingdienst Netflix. De gerenommeerde regisseur was in zijn nopjes. ‘Een geweldige kans om samen nieuwe verhalen te vertellen en het publiek op nieuwe manieren te bereiken.’

Et tu, Steven Spielberg? Gooi nu zelfs jij je principes te grabbel voor een knuistjevol zilverlingen? Was jij niet degene die ooit had geprobeerd Netflix-films uit te sluiten van de Oscars omdat het geen echte cinema zou zijn? Degene die in 2019 nog zei: ‘Ik hoop dat we blijven geloven dat de grootste bijdrage die filmmakers kunnen leveren, is het publiek een bioscoopervaring te geven’? Wat is er gebeurd?

Nou, zelf heeft Spielberg al eens gezegd dat zijn woorden uit hun verband waren getrokken. Zijn bedrijf werkt al af en toe samen met Netflix. Bovendien is het voor filmmakers prettig werken met de streamingdienst - er kan (financieel) meer, er mag meer, en dat levert enorm veel vrijheid op.

Het probleem is wel dat Netflix met heel veel regisseurs samenwerkt. ‘In een Netflix-wereld maken filmstudio’s meer films dan ooit. Maar is dat goed?’, kopte The Wall Street Journal deze week. Aan het woord kwam een filmproducent. ‘Voorheen moest je mensen een reden geven om hun huis te verlaten’, zei hij. Maar streamingdiensten hoeven alleen maar kijkers te lokken met een gestage stroom aan films die ze aardig genoeg vinden om de abonnementskosten te verantwoorden.

Dus schiet Netflix met hagel. Je vindt er het verpletterende Pieces of a Woman én de romantische flutkomedie Just Say Yes. Zowel Roma als een vage Poolse Fifty Shades-rip-off. Flops met bekende acteurs en geniale debuutfilms: alles wordt gepresenteerd als hetzelfde wegsnackmateriaal. Gevolg: volgens onderzoek van The Wall Street Journal blijven Netflixfilms veel minder hangen dan die van grote filmstudio’s. Kwaliteit is er wel, maar het valt minder op, en het is ook niet per se nodig volgens het verdienmodel.

Als alles zo als ‘content’ op de grote hoop gaat, dreigt de filmkunst verloren te gaan, schreef Martin Scorsese afgelopen jaar nog in een essay. Scorsese, die van Netflix de kans kreeg om zijn passieproject The Irishman te maken.

Slim dat de streaminggigant juist wereldberoemde, kritische filmauteurs de ruimte geeft. Kijk, het gaat bij ons wel degelijk om filmliefde, zeggen ze daarmee. Én het publiek kan hun kritiek zo eenvoudig minder serieus nemen.

Meer over